Radar

toggle menu

Vlucht gewijzigd: waar heb je recht op?

Als je een vliegticket hebt geboekt denk je helemaal klaar te zijn, maar dan komt de luchtvaartmaatschappij ineens met nieuwe vliegtijden. Je heenvlucht is ineens 's avonds in plaats van 's ochtends en terug lever je ook een halve dag in. Mag dat zomaar?

Dat is de frustratie die leeft onder consumenten die hebben gereageerd op een oproep van Radar. Daarin werd gevraagd naar ervaringen met het wijzigen van de vliegtijden.

Vaak wijzigingen bij Corendon

Opvallend vaak valt de naam van Corendon. Zo klaagt Theo dat zijn vlucht naar Ohrid ineens verschoven is van 05.00 naar 16.20. Dat is elf uur en twintig minuten later. Ook Ivonne is niet blij met Corendon. Ze boekt een reis naar Gambia. De terugreis blijkt te vervallen, ze wordt geboekt op een vlucht twee dagen later. De extra kosten voor de accommodatie en eten 'wenst Corendon niet te vergoeden'. Ivonne's reisverzekering verwijst haar terug naar Corendon. Eenmaal in Gambia blijkt de nieuwe terugvlucht ook niet door te kunnen gaan en vliegt Ivonne weer een dag later terug. J Harreman Regelink mailt ons ook een klacht over Corendon. Ze vloog naar Lesbos. Aangezien ze vanuit Roosendaal moet komen, gaat ze de avond ervoor al naar Schiphol voor de vlucht van 07.20. Die blijkt vertraagd te zijn tot 09.45. Haar terugvlucht was reeds verplaatst van 11.00 naar 20.00. Dat klinkt niet als een probleem, maar eenmaal op Schiphol ging er geen trein meer naar Roosendaal. Ze moest wachten tot 04.00 tot de eerste trein gaat en eenmaal in Roosendaal nog eens anderhalf uur tot haar bus vertrok.

Twee keer tien uur wachten

Niet alleen bij vakantievluchten lijken er vluchtwijzigingen voor te komen. Ook bij lijnvluchten krijgen mensen zo uit het niets een mailtje met een schemawijziging. Dat overkwam Paul van der Linde ook. In december vliegt hij naar Thailand voor een vakantie. Hij vliegt eerst naar Londen met British Airways en vervolgens via Doha naar Thailand met Qatar Airways. Paul boekt zijn ticket bij Schipholtickets.nl en legt ook alvast hotelovernachtingen vast. Een maand na de boeking krijgt Paul een wijziging: hij moet zowel op de heen- als terugweg ineens tien uur wachten. Hierdoor moet Paul meer vakantiedagen opnemen en een extra hotelovernachting bijboeken.

Wie moet de extra kosten betalen?

Paul neemt direct contact op met Schipholtickets.nl, maar die blijken heel moeilijk bereikbaar te zijn. 'Ik heb wel een keer of acht gebeld. Op de heenweg heb ik een extra hotel moeten boeken.' Ook voor de terugweg heeft Paul een hotel moeten bijboeken. Hij wil weten bij wie hij de extra kosten kan declareren. Die vraag leggen we voor aan Ronald Gouwentak, hij werkt op de klantenservice van Schipholtickets.nl. Het blijkt lastig om een eenduidig antwoord van Schipholtickets.nl te krijgen op een vrij simpele vraag. We krijgen de indruk dat Schipholtickets.nl in ieder geval niet het juiste adres is voor compensatie.

'De luchtvaartmaatschappij heeft niet de plicht tot het leveren van een accommodatie', aldus Gouwentak, dus Paul kan niet aankloppen bij British Airways of Qatar Airways. Luchtvaartmaatschappijen regelen alleen een hotel als er onverwachts iets gebeurt waardoor de vlucht niet door kan gaan of langdurig vertraagd is. Reisjournalist Daan Vermeer is in de voorwaarden van British Airways gedoken en zegt dat hotelovernachtingen geen deel uitmaken van de overeenkomst. 'Wat hij (Paul red.) wel kan doen is kijken of hij het hotel nog gratis kan annuleren en hij kan kijken of hij bij zijn annulerings- of reisverzekering de kosten kan opvoeren.'

Hoe zit het juridisch?

Die vraag leggen we voor aan Eva Calvelo van het Europees Consumenten Centrum. 'Vliegmaatschappijen mogen zomaar hun tijden veranderen. Je kunt er als consument voor kiezen of je je geld terug wil. Als de vliegtijden korter dan twee weken van tevoren worden gewijzigd heb je recht op je geld terug en je hebt recht op compensatie. De compensatie ligt tussen de 250 en 600 euro.' Volgens Calvelo maakt het niet uit of dit voor een lijnvlucht of chartervlucht is. Waar (boekingssite of luchtvaartmaatschappij) je de compensatie terugvraagt boeit niet. 'Een paar weken geleden heeft het Europese Hof van Justitie een uitspraak gedaan waaruit bleek dat die twee partijen onderling moeten uitvechten wie die compensatie betaalt.'

Wanneer mogen vliegtijden gewijzigd worden?

Luchtvaartmaatschappijen mogen tot twee weken voor vertrek probleemloos hun tijden aanpassen. Je hebt recht op compensatie als je tussen de zeven en veertien dagen voor vertrek geïnformeerd wordt bij een vlucht die twee uur eerder gaat vertrekken en/of meer dan vier uur later aankomt. Ook hebt je recht op compensatie als de vliegmaatschappij zeven dagen of korter voor vertrek je vlucht wijzigt. De vlucht moet dan minimaal één uur eerder vertrekken en/of meer dan twee uur later aankomen.

Tip: heb alternatieven paraat

Als je eens te maken krijgt met een schemawijziging, probeer er dan achter te komen waar dat door komt. Soms is het een fout in het systeem. Niet alle boekingswebsites vertellen je waarom een vlucht is gewijzigd of is geannuleerd. Kom zelf met alternatieve vluchten die je via Google Flights of Seatguru makkelijk bij elkaar kan zoeken. Dat maakt het makkelijker en sneller regelen. Mocht de boekingswebsite geen alternatieve vlucht kunnen regelen waar jij wel tevreden mee bent, neem dan contact op met de luchtvaartmaatschappij.

Compensatie

Het verhaal van Paul van der Linde staat niet op zichzelf. Chris Franse boekte bij Corendon vijf vliegtickets naar Lesbos. Vijf weken voor vertrek krijgt Franse te horen dat hij niet 's ochtends, maar 's middags vertrekt. Franse is op dit moment op Lesbos en daar is hij in kennis gesteld dat de terugvlucht van de middag naar de ochtend verhuisd is. Aangezien de wijziging van de terugvlucht relatief kort voor vertrek is heeft Franse recht op 400 euro compensatie per persoon, zo legt Eva Calvelo van het Europees Consumenten Centrum uit.

Meer over:

Reacties

Op de vernieuwde Radar website kan er nog niet worden gereageerd op artikelen.

Ook interessant