Radar

toggle menu

Energiedrankjes

Hartkloppingen, slapeloosheid en tandbederf zijn een aantal ongewenste effecten van onder jongeren razend populaire energiedrankjes. Hoe kan het dat een product dat zo slecht is voor kinderen gewoon verkocht mag worden?

Energiedrankjes geven je een boost aan energie, maar ze doen meer kwaad dan goed. Zeker voor jongeren onder de 16. Kinderartsen en voedingsdeskundigen luiden in Radar de noodklok en roepen op tot een verbod op de verkoop onder de 16.

Onbekende werking

Red Bull, Bullit, Monster: energiedrankjes vliegen over de toonbank. In 2015 is er bijna 54 miljoen liter van verkocht in supermarkten en andere winkels. Dat zijn zo'n 215 miljoen blikjes. Vooral onder jongeren zijn deze blikjes populair. Dit tot grote zorgen van kinderartsen. In de drankjes zitten veel stoffen waarvan we niet precies weten wat ze in je lichaam doen en daarnaast zitten er stoffen in die met name voor kinderen schadelijk kunnen zijn: 'In deze drankjes zit cafeïne en die stof blokkeert eigenlijk de doorbloeding van de hersenen bij kinderen.' Dat betekent dat de hersenen zich niet normaal kunnen ontwikkelen. Het veelvuldig drinken van drankjes met het oppeppende cafeïne is dus niet goed voor kinderen.

'Driedubbel slecht'

'Het zijn drankjes die driedubbel slecht zijn', vult Jaap Seidell, hoogleraar voeding en gezondheid aan de VU aan. 'Ze zijn slecht voor je gebit, je wordt er dik van en ze zijn slecht voor het brein.'

Jaap Seidell pleit voor een verbod op de verkoop van deze drankjes onder de 16 en de
De Nederlandse vereniging voor Kindergeneeskunde sluit zich daarbij aan. De overheid is echter zeer terughoudend met een dergelijk verbod. En zolang het gewoon verkocht mag worden, zullen de fabrikanten en de supermarkten geen stappen ondernemen.

Belangrijke taak voor ouders

Het is dus vooral aan ouders om met hun tieners goed te praten over de gevaren van deze drankjes. Ook scholen zouden meer aan voorlichting kunnen doen. Op veel middelbare scholen is het al verboden om deze drankjes te drinken, maar eenmaal buiten het schoolterrein vinden ze gretig aftrek.

'Wij doen onderzoek naar het koopgedrag van jongeren en je ziet dat tieners vooral energiedrankjes, roze koeken, chips en frisdrank kopen. Dat doen ze van hun zakgeld en vaak niet onder het toeziend oog van hun ouders', zegt Jaap Seidell.

Verkoop in de slijterij

Ouders hebben dus een belangrijke taak, maar het is zeker niet alleen de oplossing. Vandaar dat hij pleit voor meer restricties op de verkoop. 'Je zou er ook voor kunnen kiezen om het alleen te verkopen in slijterijen, zodat de drempel voor jongeren veel hoger wordt', aldus Seidell.

Meer over:

Lees ook

Reacties

Of praat mee op het forum
Op de vernieuwde Radar website kan er nog niet worden gereageerd op artikelen.

Ook interessant