Radar

toggle menu

Op 303 treinstations geen assistentie mogelijk voor mensen in een rolstoel

Volgens het VN-verdrag Handicap moet het openbaar vervoer ook voor mensen met een beperking toegankelijk zijn. Toch is dit in Nederland niet goed geregeld.

In het VN-verdrag Handicap staat dat mensen met een beperking ook gebruik moeten kunnen maken van het openbaar vervoer. Dat klinkt logisch, maar toch is dit in Nederland niet zo goed geregeld als je zou denken.

Je bent met een rolstoel afhankelijk van assistentie bij zowel het binnengaan als het verlaten van de meeste treinen. Op ruim 300 stations is deze assistentie niet mogelijk vanwege het ontbreken van verrijdbare bruggen.

Volgens Martijn van Helvert van het CDA wordt de toegang eerder slechter dan beter. De bruggen zijn verouderd of vernield.

Robert du Pon is afhankelijk van een rolstoel en scootmobiel en wordt vaak de dupe van een station zonder assistentieverlening. Hierdoor was hij te laat voor het laatste afscheid van zijn schoonmoeder en moest hij een baan in Breukelen afslaan.

De Nederlandse Spoorwegen laat weten dat er van de 410 stations, bij 107 assistentie wordt verleend. Voor 2025 moeten nog 45 andere stations van assistentie worden voorzien. De NS heeft op zijn site een overzicht van rolstoelvriendelijke stations staan.

Volgens het Ministerie van Infrastructuur en Milieu is het streven in 2020 negentig procent van alle reizen van en naar een zelfstandig toegankelijk station gemaakt kan worden. In 2030 moeten alle stations in Nederland zelfstandig toegankelijk zijn.

Manifest voor beter toegankelijke stations

Voor mensen die afhankelijk zijn van deze (verrijdbare) bruggen en assistentie blijft het dus wachten. De beweging Wij Staan Op! spannen zich in om de positie van mensen met een handicap te verbeteren en hebben een manifest opgesteld.

Op de website wijstaanop.nl kun je een handtekening zetten om deze jong volwassenen te helpen, zodat ook zij kunnen reizen en werken.

Meer over:

Reacties

Of praat mee op het forum
Op de vernieuwde Radar website kan er nog niet worden gereageerd op artikelen.

Ook interessant