Radar

toggle menu

Misleidende etiketten

Wat hebben LiGA MilkBreak Aardbei, Crystal Clear Sinaasappel Mandarijn en Unox Good Noodles Kip met elkaar gemeen? Ze hebben alle drie iets op de voorkant van de verpakking staan, terwijl uit de ingrediëntenlijst blijkt dat dit er nauwelijks of zelfs helemaal niet in zit.

Sappige perziken en felrode aardbeien verleiden consumenten op de voorkant van de verpakking. Op de achterkant, bij de ingrediëntenlijst, komt de waarheid aan het licht. Er blijkt amper iets van de vruchten in te zitten. In sommige gevallen gaan fabrikanten zover dat het enkel om de smaak van een ingrediënt gaat.

1 aardbei op 231 pakken LiGA

Radar nam de proef op de som en rekende uit hoeveel aardbei er in de LiGA MilkBreak Aardbei zit. Er zit 0,03% aardbeipoeder in. Stel nou dat dat in plaats van poeder echte aardbei is, zoals ons immers op de voorkant wordt beloofd. We gaan uit van het gemiddelde gewicht van 17 gram voor een aardbei. Een pak LiGA's weegt 245 gram. Wanneer we deze aardbei willen verdelen over de pakken, blijkt dat we met 1 aardbei 231 pakken kunnen vullen.

Unox Good Noodles Kip gaat nog een stap verder, hier zit helemaal geen kip in: de smaak van kip komt uit een aroma. Toch staan er allemaal stukjes kip op de voorkant van de verpakking.

Het verkeerde been

Mag dit zomaar? Volgens professor Bernd van der Meulen, hoogleraar Recht en Bestuur aan de Wageningen Universiteit, zijn er wel degelijk regels. De consument mag niet op het verkeerde been gezet worden. De fabrikant mag de boel best een beetje mooi maken, maar de ingrediëntenlijst moet kloppen met het plaatje.

Dus juridisch gezien kloppen de meeste verpakkingen wel, maar moet je daar als consument mee akkoord gaan?

Het Europees Hof van Justitie stelde vorig jaar paal en perk aan de verleidingstrucs op verpakkingen. Het ging om een Duitse theeverpakking; Teekanne 'Felix Himbeer-Vanille Abenteuer' (Felix framboos-vanille avontuur). De ingrediëntenlijst is eerlijk: er zit geen framboos of natuurlijk framboosaroma in deze thee. Maar, zegt het Hof: 'De etikettering van een levensmiddel mag de consument niet misleiden door de indruk te wekken dat het een ingrediënt heeft dat het in werkelijkheid niet bevat.'

'Eerlijke consumenteninformatie'

Hier gaat de fabrikant dus wel degelijk te ver, ook al houden ze zich aan de regels. Minister Schippers van VWS heeft inmiddels een plan van aanpak aangekondigd: 'eerlijke consumenteninformatie'. Hopelijk wordt het hiermee een stukje eerlijker en duidelijker in het schap van de supermarkt.

Meer over:

Lees ook

Reacties

Of praat mee op het forum
Op de vernieuwde Radar website kan er nog niet worden gereageerd op artikelen.

Ook interessant