Radar

toggle menu

Reclames: welke regels zijn er?

Van billboards langs de snelweg tot 's avonds op televisie: in allerlei soorten flitsen reclameboodschappen aan ons voorbij. Waar moeten commercials zich aan houden en waar kun je als consument een klacht indienen?

Martin de Munnik is neuromarketingstrateeg: 'Een reclame moet voldoen aan de wet en aan een goede smaak.' Volgens De Munnik mag een reclame 'niet oneerlijk' zijn. 'Er had ook kunnen staan  "eerlijk zijn" maar "niet oneerlijk" geeft wat meer ruimte voor overdrijven. Reclame is toch iets mooier maken dan dat het is', aldus De Munnik.

Ben jij een irritante reclame tegengekomen op televisie of radio? Radar reikt ieder jaar de Loden Leeuw uit!

Stuur je nominatie in

Reclame Code Commissie

Mooier maken mag dus, maar liegen niet. 'Effectieve reclames zetten de positieve emoties aan en de negatieve emoties uit. Begeerte en verwachting moeten bij de consument aan staan. Dat is nodig voor een goede reclame. Maar door adverteerders wordt daar af en toe de hand mee gelicht; er wordt al snel overdreven. Daar let de Reclame Code Commissie dan ook vooral op. Kan de belofte worden nagemaakt?’

De Reclame Code Commissie (RCC)  is er voor iedereen die een klacht heeft over een reclame. Zij doen dan uitspraak of de reclame wel of niet door de beugel kan.

Zo mag de reclame van de Rabobank 'Growing a better world together' niet. De commercial zou suggereren dat de bank het voedselprobleem gaat oplossen. Een voorbeeld van een reclame die wél mag is die van Unox-soep met met de 'vergrote soepballen'.

Lees de reactie van de Rabobank

Wat voor effect hebben reclames op ons?

De Munnik onderzoekt voor Neurensics het effect van reclames op ons brein. 'Ons brein is een evaluatie-machine. Diverse emoties zoals vertrouwen, lust, angst, gevaar en bijvoorbeeld woede wisselen elkaar af. Tv-commercials laten deze emoties in rap tempo door ons hoofd flitsen. Aan de hand van hersendata kunnen we zien welke reclame wel op ons werkt en of we de reclame wel waarderen of niet. Aan die data kun je ook zien of wij het onbewust ook een leuke of juist stomme reclame vinden. Als het een leuke reclame is hoeft het nog niet perse goed voor de verkoop van een product te zijn en andersom geldt hetzelfde.'

Meer over:

Lees ook

Reacties

Of praat mee op het forum
Op de Radar website moet je 'overige cookies' accepteren om te reageren op artikelen.

Ook interessant