Radar

toggle menu

'Gratis' mobieltje bij een all-in abonnement

Een gratis mobieltje bij je abonnement? Dat is een verkapte lening, is achteraf geoordeeld. Consumenten kunnen geld terugvragen en Radar legt uit hoe.

Een gratis mobiele telefoon bij je abonnement klinkt te mooi om waar te zijn. Dat is het ook. Het mobieltje is namelijk helemaal niet gratis, want elke maand wordt een gedeelte van de abonnementskosten gebruikt voor de afbetaling van het toestel. Hoeveel je precies betaalt aan het toestel en aan gebruikskosten is niet duidelijk. De telecomproviders zijn hierover niet transparant geweest.

Geld terug voor consumenten

De Hoge Raad heeft onlangs beslist dat alle all-in abonnementen waarbij niet specifiek is aangegeven wat de prijs is die de consument voor de telefoon betaald heeft, nietig verklaard kunnen worden. Dit betekent dat de klant gecompenseerd wordt en in sommige gevallen zelfs de nieuwwaarde van het toestel terugkrijgt.

Alle telecomproviders zijn in feite kredietverstrekkers, omdat het toestel een koop op afbetaling is. Dit betekent dat zij onder het toezicht komen van de Autoriteit Financiële Markten (AFM). AFM heeft alle providers een overgangstermijn gegeven om hun systemen aan te passen en de klant van de juiste informatie te voorzien. Alle providers hebben inmiddels een vergunning aangevraagd en deze zijn in behandeling genomen. Omdat het om een lening gaat, moeten de telecomaanbieders vanaf nu bij het afsluiten van een abonnement een inkomenstoets doen. Deze moet er ook voor zorgen dat jongeren niet in de schulden komen doordat ze een te duur abonnement afsluiten. 

Woekerrentes

KPN besluit begin dit jaar de kosten te specificeren. Het blijkt dat zij woekerrentes in rekening brengt;  de rentes liggen in sommige gevallen ver boven het wettelijke maximum van 14 procent. Aanbieders zijn verplicht om aan te geven dat zij rente berekenen, en daarnaast wat de hoogte van die rente is.
De organisatie ConsumentenClaim windt zich ook op over deze zaak en biedt een no cure no pay aan om geld terug te vragen voor het oude toestel en/of de woekerrentes.

Geld terugvragen

Wil je ook je oude abonnement nietig verklaren en je toestel opsturen? Radar heeft voor de verschillende situaties voorbeeldbrieven klaarstaan. Kijk hieronder welke brief bij jouw situatie past.

Situatie 1: Opvragen dossier bij provider
Heb je niet alle gegevens meer compleet van alle oude abonnementen? Vraag aan de hand van deze brief je dossier op bij de telecomprovider.

Situatie 2: Contract nietig verklaren met of zonder toestel
Klik hier voor de brief om je (oude) abonnement te vernietigen.

Situatie 3: Woekerrentes
Heeft je provider ook rente berekend zonder dit van te voren gemeld te hebben? Stuur dan deze brief. Bij een hogere rente dan het wettelijk maximum kun je middels deze brief je abonnementsgelden verlagen.

Meer over:

Lees ook

Reacties

Of praat mee op het forum
Op de vernieuwde Radar website kan er nog niet worden gereageerd op artikelen.

Ook interessant