'1 op 4 treinen te laat'

RTL Nieuws analyseerde alle vertrektijden van de afgelopen 9 maanden in samenwerking met treinreiziger.nl. Hieruit blijkt dat de treinen in Nederland niet zo mooi op tijd rijden als de vervoerders ons willen doen geloven. 1 op de 4 treinen vertrekt te laat.

In totaal ging het om 5,5 miljoen vertrektijden op 80 stations in totaal. Conclusie is dat 1 op de 4 treinen te laat vertrekt.

Met name in de avondspits gaat het vaak mis. Maar ook in de ochtend zijn er treinen waarvan je zo goed als kan verwachten dat die te laat vertrekken.

Als voorbeeld wordt de sprinter naar Den Haag Centraal genoemd. Dit is één van de meest vertraagde treinen in Nederland en deze trein heeft in 40 procent van de gevallen vertraging in de ochtend.

Verder blijkt uit het onderzoek dat de treinen het vaakst te laat zijn op de stations Harderwijk, Driebergen-Zeist, Amsterdam Bijlmer. De trein die het vaakst te laat is van alle treinen is de trein die om 18.54 vanaf Amsterdam Sloterdijk vertrekt.

Vreemd genoeg zijn het vooral de reizigers in de nachtelijke uren die te lang wachten. De eisen die aan te laat rijden zijn gesteld worden tussen 12 en 4 uur 's nachts niet gehaald. 

Addertje onder het grasIn de ochtend- en avondspits worden deze normen wel gehaald, maar er zit een addertje onder het gras. Treinen die op het laatste moment uit de dienstregeling worden gehaald gelden namelijk niet als een vertraging omdat 'ze niet rijden'. Voor de reiziger verandert er niets: die staat gewoon te wachten.

SpitsnormVolgens de minister mogen maximaal 7 op de 100 treinen meer dan 5 minuten te laat zijn. Die norm wordt in de avondspits niet gehaald als je de uitgevallen treinen meerekent. Er zijn dan gemiddeld 8 op de 100 treinen te laat. Een meerderheid van de Tweede Kamer wil dat de treinen nu ook in de spits aan de norm moeten voldoen en is dan ook voor een 'spitsnorm'. Staatssecretaris Mansveld is tot nu toe nog een beetje terughoudend, maar wil zeker kijken naar specifiekere normen. Ze heeft aangegeven te willen aanscherpen, maar dat wel wil doen in overleg met de Tweede Kamer. De komende maanden moet duidelijk worden of er een spitsnorm komt.

Volgens Duco Hoogland van de PvdA is het vooral op momenten dat er veel mensen reizen, dus in de spits, belangrijk dat de treinen op tijd rijden.

Sander de Rouwe van het CDA vindt dat de NS eerlijker en opener de Kamer en reiziger moet informeren 'dan alleen maar algemene normen te communiceren waar je eigenlijk helemaal niks aan hebt'.

Volgens RTL Nieuws lijkt het erop dat de norm dat 93 procent van de treinen op tijd moet rijden wordt gehaald, maar dat het algemeen gemiddelde niet veel lijkt te zeggen. Het gaat erom dat er op het moment dat er veel mensen reizen de treinen op tijd zijn en je ziet het in de avondspits vooral fout gaan. Teveel treinen vallen uit waardoor mensen vaak te maken hebben met vertragingen

Transparantie en openbaarheidRTL Nieuws vraagt al jaren naar informatie over treintijden, maar NS, ProRail en het ministerie van Infrastructuur en Milieu willen niet meewerken. 

De meerderheid van de Tweede Kamer vindt dat vervoerders transparanter moeten worden en ook staatssecretaris Mansveld zegt voor openbaarheid en transparantie te willen gaan.

Bron: RTL Nieuws