100 tot 150 euro voor de 'beste' hardloopschoenen?

hardloopschoenen_628.png

Over hardloopschoenen heeft bijna iedereen een andere mening. De verkopers, maar ook de experts. In hoeverre gaan consumenten af op dit soort advies? En hoeveel geven zij uit voor 'de beste schoen'?

Een overgrote meerderheid (87%) van de ruim 6.300 hardlopers uit het Radar Testpanel rent op schoenen die daar speciaal bestemd voor zijn. Bijna de helft heeft zelfs schoenen met een individueel afgestemde correctie. Voor zo’n paar al dan niet gepersonaliseerde schoenen betalen consumenten gemiddeld tussen de 100 en 150 euro.

Advies van de verkoper

De aankoop van hardloopschoenen wordt in ruim drie kwart van de gevallen voorafgegaan door het inwinnen van informatie. Bijna 90 procent stapt daarvoor naar de winkelverkoper. Een kwart heeft zich (daarnaast) laten informeren door een specialist: een podotherapeut, fysiotherapeut of arts. 15 procent heeft zelf online informatie opgezocht.

Slechts 6 procent van de Testpanelleden schaft de schoenen online aan. De grootste groep (54%) doet de aankoop in een speciale hardloopzaak. 31 procent bezoekt daarvoor een algemene sportzaak zoals de Perry Sport of Aktiesport.

Blessure door je schoenen

Bijna 40 procent van de hardlopers heeft weleens een blessure opgelopen als gevolg van het hardlopen. Bij de mensen die op hardloopschoenen sporten is dit percentage veel hoger (42%) dan bij mensen die schoenen dragen die niet specifiek voor hardlopen bedoeld zijn (14%).

Een derde van de geblesseerde groep denkt dat er een verband bestaat tussen de blessure(s) en de schoenen waarop destijds werd hardgelopen. 40 procent koopt vanwege de blessure nieuwe hardloopschoenen. 77 procent heeft het idee dat deze nieuwe schoenen (het terugkeren van) de blessure tegengaan.

Radar onderzoekt

In de uitzending van 2 november 2015 onderzoekt Radar wat het advies van verkopers waard is. Zijn dure schoenen ook de betere schoenen? En kunnen schoenen wel blessures voorkomen?

Over dit onderzoek

Aan het onderzoek deden 31.383 leden van het Radar Testpanel mee. Het onderzoek vond plaats tussen 19 en 26 oktober 2015. De resultaten zijn gewogen op basis van geslacht, opleidingsniveau en verspreiding over het land.

Het Radar Testpanel bestaat uit ruim 90.000 mensen. Zij nemen deel aan online enquêtes. De resultaten uit deze onderzoeken worden gebruikt in het tv-programma Radar, het magazine RADAR+ en / of voor nieuwsberichten op de website radartv.nl.