14 procent van online shoppers ervaart wel eens problemen

Van de 11,7 miljoen Nederlanders die online winkelen, heeft 14% wel eens problemen ervaren met een webshop. Die problemen variëren van het geen contact kunnen krijgen met de winkel tot niet (op tijd) geleverde producten. Dat blijkt uit een donderdag gepubliceerd onderzoek van ConsuWijzer, dat een online tool heeft gelanceerd om webwinkelaars houvast te bieden.

Uit het onderzoek dat ConsuWijzer liet doen naar het gedrag van consumenten bij hun online aankopen, blijkt dat ze veel vertrouwen hebben in de Nederlandse webwinkels. Het kopen via internet is populair en gebeurt steeds vaker. Een ruime meerderheid koopt frequent online. 1 op de 4 zelfs eens per twee weken of vaker. Door consumenten die wel eens een probleem hebben ervaren, worden leveringsproblemen het meest genoemd.

De vier meest genoemde problemen zijn:

  • product werd niet op tijd geleverd (40%)
  • product werd überhaupt niet geleverd (33%)
  • product bleek niet op voorraad (32%)
  • geen contact kunnen krijgen met webwinkel / winkelwinkel reageert niet (24%)

Betrouwbaarheid inschatten met online tool

Bijna 40% van de online shoppers weet niet goed hoe je de betrouwbaarheid van webwinkels kunt controleren. Om deze consumenten meer houvast te bieden, heeft ConsuWijzer de Online Shopscan in het leven geroepen. Deze internettool helpt je in een paar stappen de betrouwbaarheid van een (onbekende) webwinkel in te schatten.

Tips van Radar

Op trosradar.nl hebben we al vaker tips genoemd voor online winkelaars. Zo hebben we uitgelegd waar je zoal op moet letten en uiteengezet hoe betrouwbaar webwinkelkeurmerken zijn.

Bron: ConsuWijzer / TROS Radar