250% meer voor een merk-spijkerbroek? (Achtergrond)

Parallelimport

Als u een Amerikaans merk, zoals b.v. een Levi's spijkerbroek in een Nederlandse winkel koopt, wordt uw portemonnee flink leeggeschud. U betaalt voor een groot aantal Amerikaanse merken veel meer dan ze in Amerika doen, ondanks dat de dollar zo laag staat. Max Kohnstamm heeft onderzoek gedaan naar de prijsverschillen.Een paar voorbeelden uit zijn onderzoek

Een Barbiepaard kost in Amerika 14 euro en in Nederland 30. Dat is een prijsverschil van 110%. Een Dockersbroek kost in de VS 30 euro en 75 euro in Nederland. En dat scheelt 150%. Een Prince tas kost bij hen 14 euro en bij ons 40 euro. Een prijsverschil van 180%. En een Levi's spijkerbroek ligt bij hen voor 24 euro in de schappen. Terwijl deze bij ons 85 euro kost. Dat is 254% duurder!

Amerikaanse merken kunnen hun prijzen zo drastisch omhoog gooien door het verbod op intercontinentale parallelimport. Dat betekent dat winkels als de Bijenkorf en de V&D niet direct producten in Amerika kunnen inkopen. Zij moeten dat doen bij de Europese vestiging van het merk. En zij beschrijven de prijskaartjes met flink hogere bedragen.Prijsverschil

Een prijsverschil van 40% is heel normaal, omdat er invoerrechten en btw betaald moeten worden. Maar Max Kohnstamm vindt alles wat hier boven zit niet toelaatbaar.

Een verbod op parallelimport is ingesteld door de Europese Commissie, om Europese bedrijven te beschermen. Als bijvoorbeeld de Bijenkorf rechtstreeks vanuit Amerika zou importeren, zou dat niet goed zijn voor de Europese vestigingen. Ook voor Europese merken zou een daling van de prijzen van Amerikaanse merken niet goed zijn. Bijvoorbeeld als ondergoed van een Amerikaanse merk drastisch zou dalen, dan moet de Europese concurrent meegaan met deze concurrentie. En dat betekent een verslechtering van de concurrentiepositie in de wereld. Echter blijft overeind staan dat de consument dit in z'n portemonnee voelt.

Radar heeft een aantal merken de vraag voorgelegd waarom zij zover boven de Amerikaanse prijzen zitten.

Reactie Crocs Europe


Reactie Crocs Europe

"De geschiedenis wijst uit dat Amerikaanse merkproducten over het algemeen in eigen land goedkoper zijn dan in Europa.

De huidige dollarkoers versterkt het prijsverschil. De opbouw van de verkoopprijs van merkproducten in Europa is niet te vergelijken met die van Amerika. De retailmarkt in Amerika verschilt aanzienlijk met die van Europa. Daarnaast wordt er in Amerika op merkproducten geen BTW geheven maar een lagere Sales Tax.

En er zijn meerdere factoren die een prijsverschil veroorzaken zoals bijvoorbeeld: productie en distributie in Europa die niet afhankelijk zijn van de dollarkoers.  Mocht er in de toekomst aanleiding zijn voor een prijsaanpassing, dan zullen we hier gericht actie op ondernemen."

Reactie Kodak (binnenkort online)

Mattel wilde niet reageren

Levis Strauss heeft niet gereageerd

In de studio zit Ludolf van Hasselt, directeur Europese Commissie Nederland. Hij komt tekst en uitleg geven, waarom de Europese Commissie heeft gekozen voor een verbod op parallelimport.