4 redenen waarom we zelfrijdende auto's moeten omarmen

780x439_zelfrijdendeauto.jpg

In de toekomst gaan we steeds meer zelfrijdende auto's op de weg zien. Tesla is al enige tijd actief met het Autopilot-systeem, maar ook andere autofabrikanten zijn druk bezig met het ontwikkelen en testen van technieken voor autonoom rijden. Radar ontdekte op de Consumer Electronics Show (CES) in Las Vegas vier redenen waarom we positief moeten staan tegenover zelfrijdende auto's.

De afgelopen jaren is er al veel veranderd in de manier waarop we ons vervoeren. Elektrische auto's, plug-in hybrides en deelauto's maken inmiddels volwaardig deel uit van onze mobiliteit. Daar komt de komende jaren de zelfrijdende auto bij. Steeds meer autofabrikanten sturen rijdende laboratoria de straat op om zich klaar te maken voor de toekomst en worden daarbij geholpen door lokale overheden.

Daling aantal verkeersongelukken

Zelfrijdende auto's reduceren het aantal verkeersongelukken, bieden kansen voor het vernieuwen van de infrastructuur en zorgen voor lagere zorgkosten. Dat heeft Rick Snyder, gouverneur van de Amerikaanse staat Michigan, gezegd  op de consumentenbeurs CES. Snyder: '90 procent van het aantal verkeersongelukken ontstaat door menselijke fouten. Zelfrijdende auto's kunnen ongelukken voorkomen. Het is hét antwoord om onze wegen veiliger te maken'. Daardoor zullen de zorgkosten omlaag gaan. Volgens Snyder is het tevens dé aanleiding om oude infrastructuur aan te pakken door het slimmer en efficiënter te maken. Die rol ligt volgens hem bij de overheid.

'Minder stress'

Daniele Schillaci van Nissan erkent bovenstaande argumenten. 'Consumenten zijn tegenwoordig zeer ontvankelijk om producten met nieuwe technieken aan te schaffen.' Hij noemt naast bovenstaande drie argumenten van gouverneur Snyder ook nog een belangrijke vierde. 'Men ervaart in zelfrijdende auto's minder stress onderweg.' In 2018 wordt in Nederland een nieuwe versie van ProPilot geïntroduceerd, het systeem voor autonoom rijden van Nissan, waarmee in ieder geval andere auto's ingehaald kunnen worden op de snelweg. Over twee jaar is het systeem intelligent genoeg om ook kruispunten te begrijpen. 

Verkeer wordt efficiënter

Internetgigant Baidu uit China voorziet vooral economisch voordeel. 'Elke dag komen er vijfhonderd mensen in China om het leven door verkeersongelukken', zegt Ya-Qin Zhang van Baidu. Eenderde van het verkeer in de Chinese hoofdstad Peking is alleen aan het zoeken naar een parkeerplaats. Door het verkeer anders in te delen wordt het efficiënter.

In China staat 90 procent positief tegenover autonoom rijden, terwijl dat in Europa veel lager is, met 40 procent in Frankrijk en Duitsland. Baidu test op dit moment een vloot autonome auto's.

'Mensen beter leren rijden'

Ook verzekeringsmaatschappijen volgen de ontwikkelingen op het gebied van autonoom rijden op de voet. Tom Wilson van The Allstate Corporation, de grootste verzekeraar in de Verenigde Staten, zegt dat als er minder ongelukken plaatsvinden, er ook minder te verzekeren is. 'Dan gaan we mensen leren hoe ze beter kunnen rijden.' Dat kan uiteindelijk ook ongelukken voorkomen.