53% stuurt miskopen nooit retour naar China: ‘Je trekt aan het kortste eind’

Steeds meer consumenten bestellen online en ontdekken dat hun pakketjes uit China komen, soms zonder dat ze het doorhebben. Of het nu via platforms als AliExpress, Shein of Temu is, of via een Nederlandse webshop die gebruik maakt van dropshipping: de kans bestaat dat de kwaliteit tegenvalt. Maar wat doe je als het product niet naar wens is? Uit een poll van Radar blijkt dat de meerderheid ervoor kiest om producten niet terug te sturen.
21% van alle stemmers geeft aan nooit iets uit China te bestellen en dus ook geen beslissing te maken over retourneren. Deze groep is niet meegerekend bij de percentages van de andere antwoordopties in het artikel.
Waarom veel mensen niet retourneren
Slechts 26% van de mensen die weleens iets uit China bestellen geeft aan altijd te retourneren. 53% van de stemmers doet dit nooit. Veel mensen verwachten niet veel van producten uit China en accepteren dat ze een risico nemen bij hun aankoop. Sommigen houden hun bestedingen bewust laag, zodat het verlies te overzien is.
De ingewikkelde retourprocedure is een groot obstakel voor de meeste mensen. Mensen krijgen vaak te horen dat ze het product terug moeten sturen naar de fabriek in China, ook al hebben ze het op een Nederlandse website besteld. En dat kan flink in de kosten lopen.
Heb het weleens geprobeerd met een product van €4. Toen ik erachter kwam dat het €35 kostte om te retourneren, heb ik er maar vanaf gezien.Een respondent die eieren voor het geld kiest
Want ook als je het bedrag wel betaalt, is dat geen garantie voor succes, leerde een teleurgestelde stemmer: "Terugsturen kostte mij €19. Na zes maanden kreeg ik mijn pakketje terug in precies dezelfde staat."
Onduidelijke voorwaarden, slechte service
Bij onbekende webshops ontbreekt soms informatie over hoe en waar je moet retourneren. Bij grote platforms zoals Bol.com en Amazon zijn retourvoorwaarden meestal duidelijker, maar ook zij bestellen producten uit China.
Ook is het niet altijd duidelijk hoe je de klantenservice te pakken krijgt, of naar welk e-mailadres je een klacht kunt sturen. Als je wel in contact met het bedrijf kunt komen, is de communicatie vaak stroef. Dit leidt tot frustratie bij consumenten.
Het is alsof je tegen een muur praat. Er komt niets concreets uit en uiteindelijk trek je aan het kortste eind.Een koper die van het kastje naar de muur werd gestuurd
Soms toch de moeite waard
21% van de stemmers retourneert soms een teleurstellend product. Zij geven aan dat het vooral afhangt van de kosten van het product. Ze overwegen bijvoorbeeld pas vanaf 100 euro om het terug te sturen.
Veel van hen geven aan dat het kan lonen om een retourverzoek in te dienen of een verzendlabel bij het bedrijf op te vragen. Ze melden dat ze soms een korting of gedeeltelijke terugbetaling kregen, zonder het product daadwerkelijk terug te hoeven sturen. De ervaringen lopen erg uiteen per website en per verkoper.
Bij Temu krijg ik mijn geld de volgende dag terug, of meteen een tegoedbon. Zelfs al eens het pakketje niet terug hoeven sturen.Een respondent die een retour met succes afsloot
Wat kun je doen met ongewenste producten?
Voor wie van een miskoop af wil, maar het niet kan of wil retourneren, zijn er alternatieven:
- Doneren: Veel mensen kiezen ervoor om tegenvallende aankopen te doneren aan een kringloopwinkel of het Leger des Heils.
- Weggeven: Kleding en kleine accessoires vinden vaak een tweede leven via weggeefgroepen.
- Recyclen: Vooral als een product beschadigd is, belandt het vaak in het vuilnis. Vaak gaat het om producten die gerecycled moeten worden.