96% wil maatregelen tegen hamsteren bij supermarkt en drogist

lege-schappen-sancties-tegen-hamsteren-polluitslag-780.jpg

Supermarkten en drogisterijen moeten, als het aan de consument ligt, maatregelen nemen om hamstergedrag tegen te gaan. Maar liefst 96 procent van ruim 1500 pollrespondenten pleit hiervoor. De meest populaire maatregel is het instellen van een maximum van 2 stuks per product. Wat zeggen de supermarkten en drogisterijen hierover?

Slechts 4 procent van de 1570 mensen die onze vraag beantwoordden, vindt níet dat supermarkten en drogisterijen actie moeten ondernemen tegen het hamsteren van producten die en masse worden ingeslagen. Uit de toelichtingen blijkt dat deze groep veelal niet gelooft dat maatregelen helpen. 'Als er mensen willen hamsteren doen ze het toch dan gaan ze wel met 3 of meer man naar de winkel en lopen een paar keer op en neer naar de parkeerplaats (zelf gezien)', schrijft een deelnemer. Of mensen bezoeken verschillende supermarkten.

De voorraadkasten zullen nu wel vol zijn
 

'Bovendien', zo merkt een ander op, 'is een limiet schadelijk voor grote gezinnen en kun/mag je niet controleren of het inderdaad een groot gezin betreft of het iemand betreft die dit als smoes gebruikt.' Sommigen zien überhaupt geen probleem: 'Er is geen tekort dus kan je hamsteren. De voorraadkasten zullen nu wel vol zijn.'

Maximumaantal: 'net als bij aanbiedingen'

De overgrote meerderheid, 96 procent, is echter wel voor maatregelen. 78 procent zou graag zien dat winkeliers een maximum instellen: van één stuk (11%) of liever: twee stuks (66%): 'Een maximumaantal aangeven per klant gebeurt al zolang bij acties. Dat zou je ook nog bij bepaalde noodzakelijke producten aan kunnen geven.'

Een respondent laat weten dat supermarkten in Duitsland dit ook doen. Nederlandse voorbeelden zijn Jumbo, die op de website laat weten een tijdelijk maximum te hebben ingesteld voor populaire producten als zeep (maximaal 2 per klant) en schoonmaakdoekjes (maximaal 5 per klant). Ook bijvoorbeeld Kruidvat hanteert maxima, zoals niet meer dan 2 verpakkingen handgel per aankoop. Aan de verkoop van paracetamol werd al eerder een maximum gesteld.

'Twee halen, drie betalen'

13 procent kiest voor een meerprijs wanneer mensen meerdere verpakkingen van een product kopen. Een soort van omgekeerde actie: 'twee halen, drie betalen'. 4 procent wil dat deze prijs al ingaat bij meer dan één extra verpakking, 9 procent vindt dat een meerprijs moet gelden vanaf meer dan 2 verpakkingen. Een deelnemer aan de poll wijst op Denemarken, waar je in een drogisterij 40 kronen (nog geen € 5,50) betaalt voor één flesje handgel. maar voor een tweede flesje maar liefst 1000 kronen (meer dan € 130). 

Bekijk op twitter.com

Ook is er een groep van 6 procent die een eigen maatregel heeft bedacht. Meer verpakkingen kunnen kopen bijvoorbeeld dan de hierboven voorgestelde 1 of 2. Of een steeds hoger oplopende prijs: '1e artikel = normale prijs. 2e artikel = dubbele prijs. 3e artikel = driedubbele prijs. Dan gaat niemand meer hamsteren.' Een ander stopt liefdadigheid in de maatregel: '2 halen 5 betalen de extra opbrengst verdelen onder goede doelen.'

Voorlichting: koop sociaal

Anderen zien er meer in kassamedewerkers de bevoegdheid te geven om producten simpelweg niet af te rekenen als iemand er veel van koopt. Of in voorlichting: 'Bij de producten kort en bondig mededelen dat hamsteren asociaal is en egoïstisch!'

Hoewel voorlichting niet veel genoemd wordt, is dit wel de voornaamste koers waar vanuit de brancheorganisaties voor supermarkten CBL (Centraal Bureau Levensmiddelenhandel) en drogisterijen CBD (Centraal Bureau Drogisterijbedrijven) op wordt ingezet. Mensen worden via onder andere posters, omgeroepen berichten, advertenties en acties op sociale media opgeroepen om sociaal te blijven handelen. 'We communiceren bijvoorbeeld dat als jij vijf pakken meeneemt, een ander kan misgrijpen', laat de woordvoerder van het CBL weten.   

De gekte van de eerste weken is eraf
 

Beide organisaties geven aan dat winkels zelf bepalen welke maatregelen ze invoeren. Een maximering invoeren levert nog meer werk op voor het personeel, dat het nu al druk heeft. Iedereen die onlangs nog inkopen heeft gedaan, zal gemerkt hebben dat er extra veiligheidsmaatregelen van kracht zijn: mandjes en karretjes worden vaak verplicht en tussendoor vaker schoongemaakt. 'Door deze maatregelen is de drukte ook beter te reguleren', laat de woordvoerder van het CBD weten. Is de piek voorbij? Beide organisaties denken dat het hamsteren zal afvlakken. 'Mensen beseffen inmiddels dat producten wel verkrijgbaar zijn', zegt de woordvoerder van het CBD. Het CBL: 'Toiletpapier gaat nog steeds hard, maar de echt gekke drukte van de eerste twee weken is eraf.'

Meer 'hamsteronderzoek'

Hamstergedrag stoort mensen enorm, blijkt ook uit eerder polls: bijna niemand hamstert zelf, al slaan veel mensen wel 'slechts 1 à 2 stuks extra' in nu ze thuis zitten en worden opgeroepen niet te vaak de deur uit te gaan. Ook is er sprake van hamsterschaamte: 1 op de 3 voelt ongemak bij het kopen van wat inmiddels het icoon van hamstergedrag is geworden: wc-papier.

Over deze poll

De poll over 'hamstersancties' werd tussen 24 maart en 2 april ingevuld door 1570 mensen. Ook je mening en ervaringen delen? Dat kan via de polls, die je vindt op de overzichtspagina van het Testpanel. Je kunt ook meedoen aan onze onderzoeken, meld je (gratis) aan, dan nodigen wij je uit als er een onderzoek klaarstaat.