Aanbiedingen op je mobiel tijdens het winkelen
Kleine ondernemers kunnen tegenwoordig ook gebruik maken van gepersonaliseerde advertenties. Dit zijn advertenties die specifiek zijn gericht op de voorkeuren van de ontvanger. Een reclametechniek die vooralsnog voorbehouden leek aan grote bedrijven.
De techniek, die iBeacons heet, wordt in het Friese Sneek vanaf vandaag ingezet door zelfstandige winkeliers. Zij kunnen met behulp van iBeacons een berichtje sturen naar de telefoon van voorbijgangers. Die worden met een aanbieding verleid om de winkel in te komen.Gepersonaliseerd
Hoewel het bij het project in Sneek niet het geval is, worden de advertenties vaak aangepast aan persoonlijke voorkeuren. Deze worden opgeslagen in de telefoon, via een systeem dat vergelijkbaar is met cookies op een website. Zo kan iBeacons bijvoorbeeld vaste klanten, die zich vaak in de winkel bevinden, herkennen.Toestemming
Niet iedere toevallige voorbijganger krijgt een bericht; je moet daarvoor de app van de winkelier installeren. In het geval van Sneek, is er één app voor alle tien deelnemende winkels.Rondleidingen
Sneek is niet uniek in Nederland. In Amsterdam doet een kleine groep ondernemers hetzelfde, en het Groninger Museum gebruikt iBeacons voor rondleidingen.
Bron: NOS