Aandelenlease - Reactie Dexia en BKR

dexia_BKR.jpg

Duizenden mensen hebben een enorme schuld én een BKR-reigstratie door de Belgische bank Dexia, zo behandelen we in de Radar-uitzending van maandag 23 oktober. Lees hier de reactie van Dexia en van het BKR. 

Reactie Dexia

"Wij herkennen ons niet in het geschetste beeld dat Dexia BKR-registraties als pressiemiddel zou gebruiken, en gaan niet in op individuele gevallen. Dexia heeft met vrijwel al haar klanten de aandelen-lease passend afgewikkeld. Een aantal van de klanten waarvoor dit tot op heden nog niet is gelukt, heeft een BKR-registratie: Dexia is verplicht om openstaande schulden door te geven aan de Stichting BKR. De doorhaling c.q. verwijdering van de registratie is reglementair geregeld en verzoeken tot doorhaling van BKR-registraties worden door Dexia steeds zeer zorgvuldig behandeld. Klanten kunnen bij vragen of een klacht uiteraard rechtstreeks contact met ons op nemen."

Reactie BKR

"Dexia wordt als bank in afbouw beheerd, overeenkomstig het geordende resolutieplan dat de Europese Commissie in december 2012 heeft goedgekeurd. In dat verband heeft de Groep geen commerciële activiteiten meer en heeft ze de taak de lopende kredieten (aandelenleaseproducten) te schikken en af te ronden.

Bij BKR staan op dit moment door Dexia Nederland nog ca. 2.500 lopende overeenkomsten geregistreerd. Vanaf 1 januari 2023 hebben zes consumenten contact met BKR opgenomen met een vraag en hebben twee consumenten zich rechtstreeks tot BKR gewend met een verzoek tot verwijdering van hun registratie door Dexia, die door ons in behandeling zijn.

De verantwoordelijkheid voor de registraties en de juistheid en actualiteit ligt (wettelijk) bij de deelnemende kredietverstrekkers aan het kredietregistratiestelsel. Als beheerder van het kredietregister controleert BKR regelmatig of de deelnemers actief hun registraties beheren. De registraties bestaan uit een recent bijgehouden overzicht van lopende kredieten, afgeloste kredieten, en kredieten met een achterstand.

BKR ziet in het kredietregister dat er door Dexia mutaties, waaronder verwijderingen, worden aangebracht. Dit betekent dat de verschillende registraties en coderingen door Dexia in het BKR-register actief beheerd worden en actueel zijn. BKR heeft geen enkele aanwijzing dat de registraties van Dexia in het kredietregister onjuist zijn of dat er sprake is van achterstallig beheer.

In onze optiek gaat Radar er onterecht uit van de veronderstelling dat een BKR-registratie verhindert dat de consument een nieuwe lening of hypotheek kan krijgen. Kredietverstrekkers besluiten mede op basis van informatie uit het kredietregister of een consument wel of geen lening kan afsluiten. Wij zien in het kredietregister dat er regelmatig nieuwe leningen worden verstrekt aan mensen met een geregistreerd lopend krediet.

Tot slot: BKR heeft geen enkele kennis van de inhoud van de gesprekken die Dexia met haar klanten voert om tot een schikking te komen."

In reactie op de kritiek van Stichting Onterechte BKR-registratie laat het BKR weten:

"Stichting BKR verwerpt de ongefundeerde insinuaties in de citaten van de Stichting Onterechte BKR - registraties, die zij via de redactie van Radar heeft ontvangen, dat Stichting BKR commercieel zou zijn,  niet integer zou handelen en dat de registraties van Dexia in het kredietregister van BKR onterecht en  onjuist zouden zijn en om die reden collectief verwijderd dienen te worden. 

Stichting BKR is een stichting zonder winstoogmerk en heeft als taak op een onafhankelijke en veilige  manier, persoonlijke en feitelijke informatie met betrekking tot kredieten en betalingsachterstanden te  ontvangen en te ordenen en ontsluit deze gegevens binnen een netwerk van kredietverstrekkers en schuldhulppartners. Dit is zowel in het belang van de consument als van de kredietverstrekker. 

Kredietverstrekkers, zoals Dexia, zijn op grond van de Wet op het financieel toezicht (Wft) verplicht om  aan het stelsel van kredietregistratie, zoals deze wordt beheerd door BKR, deel te nemen. Het zijn de  aangesloten deelnemers, zoals Dexia, die verantwoordelijk zijn voor het juist en actueel houden van de  gegevens. Zij hebben een wettelijke taak en zijn hierbij gebonden aan strenge afspraken in wet- en  regelgeving die het behandelen van deze gegevens in goede banen leiden.  

Als beheerder van het kredietregister controleert BKR of de deelnemers actief hun registraties  beheren. BKR ziet in het kredietregister dat er door Dexia mutaties worden aangebracht. Dit betekent  dat de verschillende registraties en coderingen door Dexia in het BKR-register actief beheerd worden  en actueel zijn. BKR heeft geen enkele aanwijzing te veronderstellen dat de registraties van Dexia in het kredietregister onjuist of onterecht zijn. 

Bij BKR staan op dit moment door Dexia nog ca. 2.500 lopende overeenkomsten geregistreerd. Dit  komt neer op een groep van ca. 1.500 klanten met wie Dexia nog in afwikkeling is. Alle gevallen in  deze groep staan op zichzelf en zijn dus niet identiek. Dit vraagt dan ook om een individuele, en geen collectieve behandeling, zoals de Stichting stelt.  

BKR ziet op dit moment geen reden alle registraties van Dexia te herzien en te verwijderen.  Consumenten die menen dat er in hun specifieke geval wel aanleiding bestaat de registratie te  verwijderen, kunnen het beste rechtstreeks een verzoek bij Dexia indienen. Als de consument ervoor  kiest om het verzoek aan BKR te sturen, zal BKR het verzoek afstemmen met Dexia. Op basis van persoonlijke financiële informatie en individuele argumenten wordt vervolgens een  belangenafweging gemaakt. Het kan voorkomen dat de consument en Dexia het niet eens worden.  Dan kan gratis een klacht ingediend worden bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening  (Kifid). Indien de consument het niet eens is met de beoordeling van BKR, dan is een individuele gang naar de rechter mogelijk.  

Tot slot: de Stichting beweert opnieuw dat Stichting BKR een commerciële organisatie is. Wij  benadrukken nog maar eens dat BKR een stichting is zonder winstoogmerk en met een  maatschappelijk doel. Op basis van een jaarlijkse kostenraming voor het onderhoud en beheer van  alle diensten van BKR, waaronder het kredietregister, worden de tarieven bepaald die kostendekkend  zijn. Er worden dus ook geen winsten uitgekeerd."