ABN AMRO moet woekerrentes terugbetalen, biedt hoop voor andere consumenten

05032021abnamro.jpg

ABN AMRO heeft te hoge woekerrentes geïnd op een flexibel krediet en moet deze terugbetalen aan een consument, blijkt uit een uitspraak van Kfid. Deze uitspraak biedt hoop voor andere gedupeerden van woekerrentes. 

De commissie stelt dat de consument mocht verwachten dat de variabele rente op het doorlopende krediet zou meestijgen én dalen met de ontwikkeling van de marktrente. Maar ABN AMRO bleef dezelfde rente rekenen, terwijl de marktrente daalde. 

Ook klanten van andere aanbieders zijn gedupeerd

Stef Smit, directeur van Consumentenbond Claimservice: 'Een mooie uitspraak van het Kifid die wat ons betreft niet alleen geldt voor ABN AMRO. Ook klanten van andere aanbieders die de afgelopen jaren de rente kunstmatig hoog hielden, zijn gedupeerd.'

Bij Kifid lopen nog procedures tegen Santander en Vesting Finance. De verwachting is dat deze uitspraken later dit jaar komen. 

Radar over woekerpolissen

De woekerpolisaffaire speelt al jaren. Radar bracht in 2006 aan het licht dat verzekeraars veel te hoge kosten in rekening brachten bij financiële producten waardoor mensen uiteindelijk flink minder kregen uitgekeerd dan ze vooraf werd beloofd. Er wordt geschat dat zo'n zeven miljoen woekerpolissen zijn verkocht tussen de jaren '90 en 2008. Claimorganisaties en consumenten proberen nu via het Kifid schadevergoedingen bij verzekeraars los te krijgen.

Passende rente

Vaak hebben mensen geen idee of ze een passende rente betalen. Het gaat dan niet alleen om rente op doorlopende kredieten, maar ook om rente die je betaalt voor rood staan of bedragen die gekoppeld zijn aan je creditcard. Vaak moet de bank de te veel geïnde rente terugbetalen.

Bron: Consumentenbond / Kifid