Achmea en het Slotervaartziekenhuis

Er is ruzie tussen zorgverzekeraar Achmea en het Slotervaart Ziekenhuis in Amsterdam. En van dat conflict worden de consumenten die in de buurt van dit ziekenhuis wonen de dupe. Zij krijgen straks namelijk niet meer de gehele rekening vergoed en kunnen na 1 april eigenlijk niet meer naar dit ziekenhuis

Tot grote ergernis van de consumenten hoorden zij dit pas begin februari. Te laat dus om nog over te stappen naar een zorgverzekeraar die de behandelingen in het Slotervaartziekenhuis wel vergoedt.Conflict

Zorgverzekeraars sluiten contracten met ziekenhuizen. Door deze contracten wordt de zorg goedkoper geleverd dan wanneer er geen contract is. Het is voor mensen die een naturapolis hebben belangrijk dat ze naar een zorgaanbieder gaan waar de verzekeraar een contract mee heeft.

Een naturapolis houdt in dat je alleen zorg vergoed krijgt als je die afneemt bij een aanbieder die een contract heeft met de zorgverzekeraar. Ga je naar een ziekenhuis waar geen afspraken mee zijn gemaakt dan heb je maar recht op ongeveer  80 procent van de rekening. De kosten kunnen dan behoorlijk oplopen.

Het Slotervaartziekenhuis en Achmea hebben dus geen contract gesloten en dit is pas begin februari bekendgemaakt. Dat betekent dat de verzekerden van Achmea en alle verzekeringsmaatschappijen die daarbij horen (Agis, Zilveren Kruis, Interpolis, De Friesland, OZF, Avero) vanaf 1 april eigenlijk niet meer terecht kunnen bij het Slotervaartziekenhuis.

Er geldt wel een uitzondering. Mensen die al behandeld worden in het ziekenhuis, kunnen deze behandeling gewoon voortzetten. Voor nieuwe behandelingen zouden deze mensen echter naar een ander ziekenhuis moeten. Ook voor spoedeisende hulp op verwijzing van de huisarts of de ambulance kunnen deze mensen gewoon bij het Slotervaartziekenhuis terecht.Petities

Zowel vergelijkingssite Independer als het Slotervaartziekenhuis zijn naar aanleiding van de ontwikkelingen een petitie gestart - zie de petitie van Independer en de petitie van het Slotervaartziekenhuis.Overstappen

Veel verzekerden van Achmea die in Amsterdam wonen willen graag overstappen naar een verzekeraar die wel een contract heeft gesloten met het Slotervaartziekenhuis. Deze mensen vinden dat ze daar recht op hebben, omdat eind vorig jaar nog niet bekend was dat er geen contract werd gesloten met dit ziekenhuis.

Deze mensen zijn dus niet overgestapt naar een andere verzekeraar en waren in de veronderstelling dat ze gewoon gebruik konden maken van de zorg in het Slotervaartziekenhuis. Nu blijkt dat dit niet zo is willen veel mensen alsnog opzeggen. Dat mag echter niet van Achmea.

Achmea zegt dat zij het recht op zorg verzekeren en dat dit recht overeind blijft. Mensen kunnen namelijk ook naar een ander ziekenhuis in Amsterdam. De verzekerden zijn het hier niet mee eens want zij gingen er eind 2012 echt van uit dat ze naar het Slotervaartziekenhuis konden.

Achmea had duidelijk moeten communiceren dat het nog niet zeker was dat er een contract gesloten zou worden met het Slotervaartziekenhuis. Óf Achmea moet haar klanten de optie bieden om naar een andere verzekeraar over te stappen. Nu kunnen de verzekerden van Achmea geen kant op, ze kunnen niet naar een andere verzekeraar en moeten maar accepteren dat ze niet meer naar het Slotervaartziekenhuis kunnen.Individuele regeling

Achmea geeft aan dat zij op individuele basis gaan bekijken wat zij voor hun verzekerden gaan doen. Dat betekent dat gedupeerden eerst contact op moeten nemen met de klantenservice van hun eigen verzekeraar. Vervolgens wordt er gekeken of zij aan de criteria voldoen voor zo’n regeling.

Laatste reacties

11
  • Door Radar

Patiënten die bij Achmea verzekerd zijn, kunnen voor nieuwe behandelingen niet meer terecht bij het Slotervaartziekenhuis. Althans, niet als ze de rekening volledig vergoed willen hebben. Dus ook al woon je om de hoek van dat ziekenhuis, als je daar naar de specialist gaat mag je 20% van de rekening zelf ophoesten. Die verzekeraar heeft namelijk geen contract meer met het Slotervaartziekenhuis en dus kunnen Achmea-verzekerden daar alleen nog terecht voor spoedeisende hulp en behandelingen die al liepen. Klanten van Achmea, waar bijvoorbeeld ook Agis en ZilverenKruis deel van uitmaken, wisten hier niets van toen zij hun verzekering afsloten en kregen in februari opeens een brief met het slechte nieuws. Mag dit zomaar? Heb je dan niet het recht om over te stappen? Bij ons in de studio geeft Achmea tekst en uitleg. Maandag 18 februari in Radar, om 20.30 uur bij de TROS op Nederland 1

  • Door pxzoekt

Beste redactie, Ik heb Agis om opheldering gevraagd en deze was kort maar krachtig. We konden niet tot een overeenkomst komen dus hebben eenzijdig het contract op gezegd. Ik heb Agis erop gewezen dat ze zulke belangrijke beslissingen niet zomaar kunnen nemen zonden hun cliente te informeren. Men gaf ook nog aan dat de vrije marktwerking deze maatregele mogelijk maakt. Ik heb hen gevraagd of ik nu nog gehouden ben aan mijn contract met hen? Antwoord ja dit kunt u aan het eind van het jaar opzeggen. Zo werd er nog wat heen en weer geschreven echter zonder enkel resulthaat. Ik vraag u te bezien of ik wettelijk mijn contract kan verbreken..immers Agis doet ook zaken die eenzijdig zijn. Hoogachtend, P.C.Hillebrand

  • Door Baci

Ik ben vanmiddag gebeld door Zilverenkruis Achmea, nav een mail die ik geschreven had over het veranderen van de verzekering. Je krijgt tot 1 april de tijd om de verzekering op te zeggen en een andere verzekering te regelen. Dit ook meteen geregeld. Ik wil graag zelf kiezen naar welk ziekenhuis ik ga.