ACM doet onderzoek naar agressieve werving door energiebedrijven

acm-20200201.jpg

Gisteren heeft de Autoriteit Consument en Markt de agenda voor 2020 gepubliceerd. Uit de plannen van de waakhond blijkt dat ze zich onder meer gaan richten op de agressieve werving door energieleveranciers.

En dat is mogelijk hard nodig, want betrokkenen uit de energiebranche spraken afgelopen november de verwachting uit dat deurverkoop gaat toenemen. Er is bovendien geconstateerd dat deurverkoop niet zelden hand in hand gaat met onduidelijke of zelfs ronduit misleidende informatieverschaffing, wat logischerwijs leidt tot een toename van het aantal gedupeerden.

Insiders spraken zelfs van heuse babbeltrucs, waarbij de geschatte verbruikskosten bewust lager werden ingeschat om maar een contract te kunnen slijten.

ACM maakt zich zorgen om misleiding en babbeltrucs

Eén van de redenen voor de extra aandacht is het feit dat de waakhond zich zorgen maakt om de misleidende verkooppraatjes waar energieleveranciers zich van bedienen. Dat is bovendien geen onderbuikgevoel, maar is gebaseerd op het grote aantal klachten dat de ACM over intermediairs heeft ontvangen.

Deze intermediairs worden door energiebedrijven ingezet om contracten te slijten, maar de controle op de werkwijze schiet tekort. Werving geschiedt telefonisch of online, maar ook aan de deur. De ACM zegt zelf het volgende over de agressieve wijze van werving waar deze verkoop niet zelden mee gepaard gaat: 'Agressieve werving ondermijnt het vertrouwen dat consumenten hebben in de energiemarkt, terwijl consumentenvertrouwen juist van groot belang is met het oog op de energietransitie.'

Lees het volledige rapport hier (pdf)

Ook onderzoek naar neprecensies en valse 'likes'

Agressieve werving is niet de enige vorm van misleiding die door de waakhond onder de loep wordt genomen. Ze gaan ook onderzoek doen naar het gebruik - of eigenlijk misbruik - van neprecensies, -rankings en -likes, waarmee bepaalde zaken onterecht rooskleuriger worden voorgesteld dan ze in werkelijkheid zijn. Het onderzoek van de ACM richt zich daarnaast ook op zogenaamde 'zelflerende algoritmes', waarmee supracompetitieve prijzen kunnen worden bereikt.

Het concept van het hanteren van supracompetitieve prijzen hangt nauw samen met een marktstrategie waarbij een aanbieder van een bepaalde dienst de betreffende dienst aanvankelijk tegen een verliesgevend tarief aanbiedt. Doel is om zoveel mogelijk klanten aan zich te binden en een dominant marktaandeel te verwerven door (delen van) de concurrentie te elimineren. Om dat doel te bereiken, neemt de aanbieder kortstondige verliezen voor lief.

Is het verwerven van een groter marktaandeel eenmaal gelukt, dan kan de prijs weer worden opgedreven tot niveaus die hoger liggen dan wat normaal gesproken kan worden volgehouden op een concurrerende markt. De ACM laat weten dat ze niet alleen handhavend optreden, maar ook extra uitleg geven over de regels indien noodzakelijk.

Bron: ACM.nl / Nu.nl