'Afgeschermd dierenleed in dichte veewagens'

veetransportdichtzielig780.jpg

Dichte veewagens waarin varkens, schapen en kalfjes niet meer zichtbaar zijn voor het publiek, duiken steeds vaker op in Nederland. Maar vaak voldoen ze niet aan de wet, onder meer doordat de ventilatie niet deugt of verplichte toegangsdeuren voor inspecteurs ontbreken.

De dichte wagens zijn wel goed voor het imago van de veesector, blijkt uit een onderzoek in opdracht van Wakker Dier. De dierenwelzijnsorganisatie roept de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) op om harder op te treden tegen transporteurs die de regels aan hun laars lappen.

Inspectieluiken

Goede toegangsdeuren zijn nodig om te controleren of veewagens niet te vol zijn en of de luchtkwaliteit goed is. Maar ook om in te grijpen als het misgaat, bijvoorbeeld als een dier ziek blijkt. Deze trucks hebben vaak wel inspectieluiken, maar deze zijn klein en bieden bovendien geen toegang tot de wagen. Controleurs kunnen dan alleen de wagen in via de laadklep, maar dat is erg moeilijk en gevaarlijk. Dat gebeurt volgens de onderzoekers dan ook zelden.

Stress, onrust en verwondingen

Volgens het onderzoek komt het regelmatig voor dat de ventilatoren in de geklimatiseerde trucks te weinig capaciteit hebben voor ventilatie en koeling. Dat veroorzaakt stress, onrust, verwondingen en soms zelfs sterfte bij de dieren. 'Dit probleem speelt het meest bij slachtdieren, omdat zij groter zijn, meer warmte produceren en meer verse lucht nodig hebben', aldus de onderzoekers.

Kleinere kans op ziekteverspreiding

De dichte veewagens hebben ook voordelen. Zo worden dieren tijdens het vervoer beschermd tegen rijwind, kou, zon en plotselinge temperatuurverschillen. Ook is de kans op ziekteverspreiding kleiner.

'Ongezonde situaties'

Transport en Logistiek Nederland (TLN) erkent dat er zich problemen voordoen. 'Vooral als veewagens in de rij staan bij slachterijen. Bij hele warme dagen zorgt dat voor problemen. Die trucks staan daar soms uren te wachten, dat zorgt voor ongezonde situaties', zegt een woordvoerder van TLN. Dat probleem kan volgens hem grotendeels opgelost worden door een betere logistieke planning bij slachterijen.

Reactie NVWA

'Onze inspecteurs bevestigen het beeld van Wakker Dier. Maar het is aan de transporteurs om het probleem op te lossen. Wij als NVWA zien daarop toe. Treedt er geen verbetering op, bijvoorbeeld door camera's in de wagens, dan kunnen wij boetes uitdelen of transporten weigeren', aldus een woordvoerder van de controledienst.

Bron: ANP