Aldi en Lidl stoppen met verkoop energiedrankjes aan kinderen

aldi-stopt-energiedrank-kinderen03072018.jpg

Kinderen onder de veertien jaar mogen vanaf 1 oktober geen energiedrankjes meer kopen bij Aldi. Het bekendmaken van de maatregel van Aldi, trok ook Lidl over de streep. Lidl verkoopt vanaf 1 september geen energiedrankjes meer aan kinderen onder de veertien jaar. 'De start van het nieuwe schooljaar, dat is voor ons het aangewezen moment', aldus een woordvoerder van Lidl Nederland.

Aldi en Lidl zijn de eerste twee Nederlandse supermarkten die een leeftijdsgrens voor energiedrank instellen. Bij twijfel moeten kassamedewerkers jongeren om hun legitimatie gaan vragen, net zoals bij alcohol. Aldi zegt het besluit te hebben genomen om gezondheidsredenen. En vanwege 'de bezorgdheid in de samenleving over de consumptie van energy drinks door kinderen.' 

Staatssecretaris van Volksgezondheid Paul Blokhuis noemt het een 'mooie stap.' 'Gewoon met gezond verstand naar gezond gewicht', reageerde hij op Twitter.

'Marketinggeweld'

Foodwatch constateert dat gezond verstand het lijkt te gaan winnen van 'marketinggeweld' van producenten. Maar veertien jaar vindt de organisatie wel nog steeds te jong. In het Verenigd Koninkrijk ligt de grens op zestien jaar en kinderartsen zouden het liefst zien dat de drankjes helemaal niet aan minderjarigen worden verkocht vanwege de gezondheidsrisico's.

'Energy drinks hebben een enorme aantrekkingskracht op kinderen. Terwijl we ervan uit kunnen gaan dat het geen gezonde keuze is', reageert Marjon Bachra van de organisatie Jongeren Op Gezond Gewicht. Zij hoopt dat meer supermarkten een leeftijdsgrens zullen instellen. Ook organisaties die kritisch zijn over energiedrankjes hopen op een domino-effect.

Oppeppende stoffen

In energiedrank zitten veel suikers, cafeïne en andere oppeppende stoffen. Dorstlessers zijn het ook niet: energiedrankjes drogen het lichaam juist uit, aldus het Voedingscentrum, dat eerder tot de conclusie kwam dat kinderen onder de dertien jaar ze niet zouden moeten drinken. Boven de dertien jaar adviseert het centrum hooguit een blikje per dag te nemen.

In september 2016 besteedde Radar hier al aandacht aan in een uitzending.

Terugkijken: Energiedrankjes

Leeftijdsgrens verhogen

De woordvoerster van Lidl zegt niet uit te sluiten de leeftijdsgrens in de toekomst te verhogen. 'Dit is een eerste stap.' De supermarktketen besloot onlangs ook al om uiterlijk in 2022 te stoppen met de verkoop van sigaretten.

Bron: ANP