Altijd bereikbaar? Dit kun je doen tegen werkstress
Een WhatsApp-groep met collega's? 'Gewoon niet doen', adviseert Thijs Launspach, psycholoog en schrijver van het boek 'Fokking druk'. En: 'maak duidelijke afspraken op je werk over hoe snel je reageert op berichten, adviseert Dorothé van den Aker, landelijk projectmanager Week van de Werkstress. 'En dan is het fijn als het management daar de eerste stappen inzet', aldus Van den Aker.
Die WhatsApp-groep met collega's, daar kun je je maar beter voor afmelden, vindt Launspach. Gebruik je andere communicatiediensten, zoals e-mail of Slack, dan is dat beter, vindt hij, die kun je namelijk uitzetten. Bovendien: 'e-mail is een 'asynchroon medium, dat wil zeggen: als je iemand mailt verwacht je niet binnen een uur een reactie.' Is er toch iets urgents, spreek dan af om in dat geval te bellen, tipt hij. 'De drempel om iemand te bellen is hoger dan iemand een appje te sturen. En het heeft als consequentie dat je je mail makkelijk een weekendje uit kan zetten.'
Mail je zelf weleens mensen buiten kantoortijd, spreek dan uit dat je niet meteen een reactie verwacht. Of, misschien nog beter: je kunt mails ook inplannen, tipt Van den Aker. Lees je zelf weleens berichten buiten werktijd, bedenk dan dat dat je hoofd weer aan het denken zet over werk. 'Je vraagt je bijvoorbeeld af: kan ik dit er maandag wel bij hebben?'
Laat je privéleven niet ook je werk beïnvloeden!
Omgekeerd is het ook zo dat je privéleven je werkleven kan beïnvloeden, zegt Van den Aker. 'Je bent minder efficiënt als je continu switcht tussen alle werkzaamheden en alles door elkaar heen laat lopen. Ik heb de gewoonte om die berichten gewoon te laten lopen, tenzij het heel urgent is. Maar dat weten mensen ook van mij.'
Zowel Launspach als Van den Aker adviseren om blokken in te delen om die digitale communicatiekanalen te checken. Dus ook tijdens je werk: plan momenten in dat je je mail leest en eventueel appjes beantwoordt, maar doe dat niet steeds tussendoor.