Amsterdam zet mes in Nutellawinkels en ijssalons

nutellawinkelsamsterdam780.jpg

Het winkelaanbod in Amsterdam moet diverser. In de binnenstad komen steeds meer zaken die zich vooral richten op toeristen, zoals Nutellawinkels en ijssalons, waardoor het winkelen er voor bewoners niet aantrekkelijker op wordt.

Het college van burgemeester en wethouders wil deze trend keren, zo maakte wethouder Kajsa Ollongren (economie) dinsdag bekend. In 2008 telde de Amsterdamse binnenstad minder dan tachtig toeristische winkels, nu zijn het er meer dan 200.

Voorkomen van eentonig straatbeeld

Het stadsbestuur zet in op zogenoemde branchering, waarbij wordt afgesproken dat bepaalde winkels wel en anderen niet welkom zijn in een straat. Hierover gaan winkeliers, vastgoedeigenaren en bewoners met elkaar in conclaaf. Op die manier wordt voorkomen dat er te veel van hetzelfde type winkels zich vestigen, zoals de vele ijs- en wafelzaken die momenteel in de binnenstad te vinden zijn. 'We moeten de trend doorbreken dat bij elk leegstaand pand te makkelijk wordt gedacht: daarin komt het volgende Argentijnse grillrestaurant', laat Ollongren weten tegenover Het Parool.

Bestemmingsplan

De gemeente wil verder zelf gaan brancheren via een bestemmingsplan, door hierin bijvoorbeeld op te nemen dat bepaalde branches van detailhandel zich niet verder mogen uitbreiden.

'Meer variatie houdt de stad aantrekkelijk'

Amsterdam vraagt daarnaast het ministerie van Infrastructuur en Milieu rekening te houden met de situatie in de binnenstad bij het opstellen van de nieuwe omgevingswet. Het college wil binnen die wet de mogelijkheid krijgen om zelf diversiteit van het winkelaanbod te bevorderen. Volgens Ollongren is in sommige straten sprake van 'verschraling'. 'Meer variatie houdt de stad op lange termijn aantrekkelijk.'

Bron: ANP / Het Parool