Automatische incasso
Automatische incasso is erg handig. Je hebt geen omkijken naar maandelijks terugkerende rekeningen. Toch moet je goed blijven opletten dat een bedrijf wel het juiste bedrag van je rekening schrijft.
Automatische incasso is erg handig. Je hebt geen omkijken naar maandelijks terugkerende rekeningen en het is een veilige manier van betalen. Toch moet je altijd blijven opletten dat bijvoorbeeld je energiebedrijf het juiste bedrag van je rekening schrijft. Er zijn regels voor bedrijven die automatisch mogen incasseren van hun bank, bij de bank van de klant. Helaas houdt niet ieder bedrijf zich aan de regels.
Mensen werden de afgelopen tijd gebeld door een callcenter in opdracht van Puzzelparty. Een fantastische aanbieding; een gratis puzzel-prijzen-blad waar je alleen maar de verzendkosten van 4,95 hoeft te betalen. Bij een aantal mensen die hier in zijn getrapt zat er een brief bij het blad.
Currence is een bedrijf dat is opgericht door banken dat regels maakt omtrent automatische incasso. Voorheen werd dit gedaan door Interpay. Currence wil echter niet verantwoordelijk gehouden worden voor onterechte automatische incasso's . Ze vinden dat mensen die een onterechte automatische incasso vermoeden, moeten klagen bij de bank. De consumentenbond vindt dat de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) een toezichthoudende rol moeten hebben. De NVB vindt dit niet en zegt net als Currence dat mensen het zelf in de gaten moet houden en moeten klagen bij hun eigen bank.
U kunt binnen 30 dagen uw bank de opdracht geven het bedrag terug te boeken; dit heet storneren. Bij een volledig foutieve afboeking kan dit tot een jaar.
Reactie Puzzelparty:
Geachte _ ,Hoor-en wederhoor
Eventuele vragen of bevindingen kunt u schriftelijk voorleggen, daarop wordt dan na goede lezing schriftelijk gereageerd. Een tv-programma dat meerdere onderwerpen in korte tijd behandelt, biedt niet de gelegenheid tot verdieping en er kan worden geknipt in de opnamen, c.q. de camera en het geluid kunnen worden weggedraaid en er kan op een ander onderwerp worden overgegaan. Als een concreet geval wordt voorgelegd, kan Puzzelparty ook niet tijdens uw uitzending uitzoeken hoe een en ander is verlopen. Puzzelparty geeft er derhalve de voorkeur aan heldere vragen zorgvuldig schriftelijk te beantwoorden. Van uw redactie wordt verwacht, dat deze reactie zorgvuldig wordt weergegeven zonder dat e.e.a. uit de inhoudelijke context wordt gerukt. Voor het geval dat wel gebeurd wordt u reeds nu voor alsdan aansprakelijk gehouden voor de daar uit voortvloeiende schade. Van u mag worden verlangd, dat u waarheid stelt boven een mooi TV-item.
Uw vraag'Radar heeft klachten gekregen over Puzzelparty. Een callcentrum belt op namens Puzzelparty en vertelt dat men gratis de Puzzelparty krijgt als men alleen de verzendkosten van 4,95 betaalt. Dit betreft een eenmalige incasso! Op het moment dat men het blad thuiskrijgt, zit er een brief bij (in bezit redactie) waarin staat dat vanaf nu de klant lid is geworden en er geld wordt afgeschreven elke maand. Er staat niet bij hoeveel er wordt afgeschreven. Dit is wettelijk verplicht. Ook zijn er mensen die helemaal die brief niet krijgen. Er zijn regels voor automatische incasso. Ook bij de consumentenbond zijn klachten binnengekomen over Puzzelparty dus het is zeker geen incident. zoals u net telefonisch meldde. De gedupeerde in de studio doet haar verhaal, dus nogmaals bij deze de uitnodiging te reageren in de studio.'Inhoud telefoongesprekken & heldere afspraken
Als iemand belt wordt hem verteld, dat het eerste exemplaar gratis is en dat € 4,95 verzendkosten moeten worden voldaan. Telefonisch wordt standaard verteld wat men kan bestellen, wat het kost en hoe men verplichtingen kan stoppen. Na dit te hebben besproken en uitgelegd wordt toestemming gevraagd de afspraken nog eens te mogen herhalen en dit met de antwoorden te mogen opnemen. Stemt de klant in dan wordt het volgende besproken en opgenomen:Agent: 1. Geeft u toestemming voor de opname van dit deel van het gesprek? Klant: JA. Agent: 2. Ik spreek met: Mevr./Mr. (naam klant)_________, woonachtig___________, houder van rekeningnummer___________. Klant: JA. Agent: 3. Het is vandaag (datum), U geeft nu telefonisch akkoord voor het toezenden van een gratis exemplaar van de PuzzelParty en een DVD-geschenk voor de administratie- en verzendkosten van slechts €4,95. Is dat duidelijk? Klant: JA. Agent: 4. U machtigt PuzzelParty om de kosten van uw bank/girorekening af te schrijven. Een exemplaar van de PuzzelParty kost normaal €29,95, maar omdat u exclusief geselecteerd bent krijgt u deze uitgave voor maar € 4,95. Dit zijn alleen de administratie- en verzendkosten. Is dat duidelijk? Klant: JA. Agent: 5. Wanneer u geen vervolgexemplaar meer wenst te ontvangen, dient uw telefonische opzegging voor de 10e van de maand binnen te zijn. Indien u tevreden bent over de PuzzelParty, hoeft u niets te doen en ontvangt u automatisch de volgende maand een nieuw exemplaar. Dit door middel van een automatische afschrijving van €29,95 van het door u opgegeven rekeningnummer. Is dat duidelijk? Klant: JA. Agent: 6. Dus alles is duidelijk en u gaat hiermee akkoord? Klant: JA.
Bevestigingsbrief
Klant: JA.
Agent: 2. Ik spreek met: Mevr./Mr. (naam klant)_________, woonachtig___________, houder van rekeningnummer___________.
Klant: JA.
Agent: 3. Het is vandaag (datum), U geeft nu telefonisch akkoord voor het toezenden van een gratis exemplaar van de PuzzelParty en een DVD-geschenk voor de administratie- en verzendkosten van slechts €4,95.
Is dat duidelijk?
Klant: JA.
Agent: 4. U machtigt PuzzelParty om de kosten van uw bank/girorekening af te schrijven. Een exemplaar van de PuzzelParty kost normaal €29,95, maar omdat u exclusief geselecteerd bent krijgt u deze uitgave voor maar € 4,95. Dit zijn alleen de administratie- en verzendkosten.
Is dat duidelijk?
Klant: JA.
Agent: 5. Wanneer u geen vervolgexemplaar meer wenst te ontvangen, dient uw telefonische opzegging voor de 10e van de maand binnen te zijn.
Indien u tevreden bent over de PuzzelParty, hoeft u niets te doen en ontvangt u automatisch de volgende maand een nieuw exemplaar. Dit door middel van een automatische afschrijving van €29,95 van het door u opgegeven rekeningnummer.
Is dat duidelijk?
Klant: JA.
Agent: 6. Dus alles is duidelijk en u gaat hiermee akkoord?
Klant: JA.
De gemaakte afspraken worden in een enthousiaste welkomsbrief bevestigd. De brief is enige tijd geleden aangepast omdat geconstateerd werd, dat deze duidelijker kon. Eventuele suggesties over de bijgevoegde brief zijn welkom. Wij streven een goede service en duidelijkheid na. Ook ontvangen we graag een kopie van de brief die bij uw redactie ligt. Wij zijn er van overtuigd de afspraken met betreffende nog onbekende klant keurig te hebben nageleefd, maar willen graag leren van een mogelijk minder tevreden klant en bezien of eventuele onvrede kan worden weggenomen.
Zoals u uit de bijgevoegde brief kunt opmaken wordt expliciet bevestigd, wat er maandelijks wordt afgeschreven als het abonnement wordt aangehouden. Ook wordt expliciet gemeld, dat men zeer gemakkelijk het abonnement per direct kan beëindigen. Wij denken hiermee een goede en consumentvriendelijke weg te bewandelen. Puzzelparty acht het hoogst onwaarschijnlijk dat er enig bedrag wordt afgeschreven bij een cliënt, zonder dat deze een bevestigingsbrief heeft ontvangen. Iedere klant krijgt standaard een welkomsbrief met een bevestiging.
Er wordt niets bij klanten afgeschreven zonder expliciete toestemming. Een exemplaar van de opname van een gesprek met een klant die een bestelling doet kan beschikbaar worden gesteld, daarbij zal wel geregeld moeten worden hoe de identiteitsgegevens van betreffende klant worden beschermd. De privacy dient in deze strikt te worden gewaarborgd, conform de daarvoor geldende regelgeving. Uw omroep dient daarvoor dan garant te staan.Keurig bedrijf, zorgvuldig met klanten
Onze werkwijze wordt regelmatig tegen het licht gehouden, met als doel onze klantvriendelijkheid steeds te verbeteren. Puzzelparty ontvangt graag bericht over klachten die zouden worden ontvangen. Puzzelparty stelt er een eer in deze direct zorgvuldig af te wikkelen en hoopt hiervan te kunnen leren in het kader van de permanente verbetering van onze service. Als een klant daarmee instemt doet Puzzelparty ook van harte graag verslag van de klachtenafwikkeling. Dit kan overigens inhouden, dat wordt nagegaan of is gehandeld conform gemaakte afspraken.Hoogachtend, Directie Puzzelparty
Directie Puzzelparty