'Automobilist is bereid om over te stappen naar het ov'

Geld voor combinaties van openbaar vervoer en fiets doet veel meer tegen files dan investeren in autowegen. Dat meldt Trouw op basis van onderzoek in Noord-Brabant en in de regio Groningen-Assen.
'Als je openbaar vervoer maar goed genoeg maakt, stapt een deel van de automobilisten wél over', zegt Hans Voerknecht van bureau Move Mobility, dat een nieuw rekenmodel introduceerde. 'Stel een regio heeft een miljard euro te besteden. Een investering in de combinatie van openbaar vervoer en fietsen voor de hele samenleving levert vier keer meer op aan bereikbaarheid dan wanneer je het in auto-infrastructuur stopt.'
Omdat het autoverkeer is 'oververzadigd' in dichtbevolkte gebieden, hebben extra investeringen in wegen daar weinig effect. 'Neem de Rotterdamsebaan, een stuk snelweg van de A4 richting centrum Den Haag dat dit jaar opent. Peperduur, maar het Haagse autosysteem kan al dat extra verkeer niet kwijt.'
Het model dat Voerknecht ontwikkelde, betrekt meer factoren in de beschouwing dan het gebruikelijke rijtje auto, fiets en trein, waardoor de impact van maatregelen op bepaalde groepen beter te voorspellen is.
Bron: ANP MediaWatch / Trouw