Banksaldo uitkeren – reactie Bunq
De Volksbank heeft gereageerd op de uitzending Hoe makkelijk krijg je het banksaldo van je overleden dierbare uitgekeerd? (26-04-21).
Ons huidige proces met betrekking tot overleden gebruikers:
- We hebben beide identiteitsbewijzen nodig van de overledene en de erfgenamen;
- Wij vragen om de overlijdensakte, ongeacht het bedrag op de rekening;
- Wij stoppen direct alle incasso's en betalingen op naam van de overledene.
Dit proces wordt momenteel echter door onze juridische afdeling gereconstrueerd om na te denken over de bevindingen die we hebben verzameld. We willen het voor families en nabestaanden gemakkelijker maken om het nodige papierwerk te verwerken. Binnenkort zullen we een nieuw proces introduceren. Dit proces wordt momenteel herzien, dus het zou voorbarig zijn om hierover te praten voordat het is afgerond. De aanpassing zou voor het einde van het eerste kwartaal van 2021 voltooid moeten zijn.
De antwoorden op de vragen van Radar (in het Engels):
Our current process regarding deceased users stipulates:
- We need both IDs from the deceased and the inheriting people;
- We ask for the death certificate to be provided regardless of amount in the account;
- We stop all direct debits and payments in the name of the deceased immediately.
However, this process is currently being reconstructed by our legal department to reflect on the findings we have gathered. We want to make it easier for families and close ones to process the necessary paperwork, and soon we will introduce a new process to follow up.
The process is in review so it would be premature to speak about its shape before it’s finalized. This should be completed before the end of Q1 2021.