Beleid zorgverzekeraars opvragen van foto's - reactie ZN

Op 30 juni hebben we in onze radio-uitzending aandacht besteed aan het het beleid van zorgverzekeraars hoe zij omgaan met intieme foto's van klanten. Hieronder is de reactie van Zorgverzekeraars Nederland te lezen.
Zorgverzekeraars voldoen aan strenge eisen als het gaat om de bescherming van privacygevoelige informatie. Ook dus als het gaat om vertrouwelijke informatie in die gevallen waarbij foto's worden gestuurd om toestemming te krijgen voor een medische behandeling. Zorgverzekeraars handelen en borgen dit op een vergelijkbare manier zoals staat omschreven in het protocol materiële controle.
Zij kunnen er inderdaad wel voor kiezen om bij het aanleveren van deze informatie hier op een eigen manier mee om te gaan, bijvoorbeeld per post of per e-mail. Om te voorkomen dat dergelijke post gaat zwerven zorgt een zorgverzekeraar er bijvoorbeeld voor dat de ontvangst van deze post wordt bewaakt door een speciale functionaris die gebonden is aan strenge privacyregels. En in geval van aanlevering per e-mail is er bijvoorbeeld sprake van een beveiligde mailbox. Ongeacht de wijze staan veiligheid en zorgvuldigheid in de afhandeling bij zorgverzekeraars voorop. Dat betekent dus ook dat alleen de medisch adviseur van de zorgverzekeraar – verantwoordelijk voor de behandeling van de aanvraag - de foto’s mag inzien. Deze persoon heeft - net als artsen die de foto’s versturen - een BIG-registratie, is gebonden aan het medisch beroepsgeheim en kan tuchtrechtelijk vervolgd worden. Daarnaast zijn zowel deze artsen als de medisch adviseur gehouden aan de KNMG-richtlijnen.
In sommige gevallen wordt bij de beoordeling van een dergelijk verzoek aan vrouwen gevraagd om zelf aanvullende informatie (foto's) naar medisch adviseurs van zorgverzekeraars te versturen. Het is dan van groot belang dat zij goed nagaan of zij bij de verzending het juiste adres (dus ter attentie van de medisch adviseur en/of medisch team) gebruiken. Dit om natuurlijk te voorkomen dat dergelijke informatie bijvoorbeeld naar het algemene adres van de zorgverzekeraar wordt verstuurd. Het advies is dus om bij twijfel over het adres en geadresseerde altijd contact op te nemen met de zorgverzekeraar.