Bellen via je wifiverbinding, zo werkt het

20200703 bellen.jpg

Deze week heeft, na enkele andere providers, ook T-Mobile de mogelijkheid geactiveerd om telefoongesprekken uit te voeren via je wifiverbinding. Dat is handig als je slecht bereik hebt, zoals achter de dikke betonnen muren van een nieuwbouwwoning.

Hoe werkt het?

Wanneer je telefoon merkt dat de verbinding met de zendmast van je provider van lage kwaliteit is en je wel een degelijke wifiverbinding hebt, schakelt hij automatisch over naar de zogenaamde VoWiFi-techniek. Hierbij gaat je telefoongesprek via de wifiverbinding en over het internet naar je provider. Vanaf daar loopt de verbinding door naar de persoon aan de andere kant van de lijn.

Het maakt niet uit op welke manier de persoon aan de andere kant van de lijn verbonden is. Ook al is die persoon niet met wifi verbonden, gaat jouw helft over het wifinetwerk en wordt er verderop in de lijn overgeschakeld naar bijvoorbeeld een vaste telefoonlijn of een mobiel netwerk.

Wat kost het?

Bellen met VoWiFi is precies even duur als gewoon bellen met je mobiele telefoon. Het gaat gewoon van de belminuten op je abonnement af en wordt ook op dezelfde manier weergegeven op je rekening.

Welke providers ondersteunen het?

De volgende providers bieden ondersteuning voor bellen via wifi. Staat jouw provider hier niet tussen, dan maakt je mobiele telefoon altijd verbinding via het mobiele netwerk.

  • KPN
  • Vodafone
  • T-Mobile
  • Tele2
  • Simyo
  • Hollandsnieuwe

Welke telefoons ondersteunen het?

Alle iPhones sinds de 5S en vrijwel alle moderne Android-telefoons bieden ondersteuning voor bellen via wifi en in de meeste gevallen staat het vanzelf aan en hoef je niets te doen. Zo controleer je of het op jouw telefoon geactiveerd is:

iPhone (iOS)

  • Open je instellingen
  • Selecteer Mobiel netwerk
  • Controleer of de optie Bellen via wifi ingeschakeld is

Andere smartphones (Android)

  • Open je telefoonapp
  • Tik rechts bovenin op de menuknop en ga naar instellingen
  • Controleer of bellen via wifi aan staat. Mogelijk is de optie onder Gesprekken te vinden

Als je de optie niet kunt vinden, betekent dit dat de provider het in jouw situatie (nog) niet geactiveerd heeft.