Besparen terwijl je rijdt: 50 tips

tanken-benzinestation-pomp-zuiniger-rijden-780.jpg

Wie de auto niet kan of wil laten staan, kan alsnog besparen op brandstof (of stroom, voor de elektrische rijders) zonder ook maar één kilometer minder te rijden. Hoe dan? Door je rijgedrag aan te passen. We vroegen ruim 17.000 autorijders uit het inflatie-onderzoek van Radar om hun tips, en laten een expert van de ANWB meedenken.

Alle beetjes tellen mee: de planning, de alternatieven, maar ook zeker de rijstijl zelf. Het begint bij het optrekken. Daar kunnen mensen kort over zijn:

  • 'Minder snel optrekken.'
Dat er GTI op de achterkant van je auto staat is mooi. Jij hoeft mij dat niet te bewijzen. Ik neem je bij je woord
- Deelnemer aan het onderzoek die gas wegnemen en langzamer optrekken adviseert

Veruit de meeste adviezen gaan over snelheid:

  • 'Na 19 uur mag je 130 of 120. Ik blijf steevast 100 rijden, dat bespaart brandstof.'
  • 'Groot voordeel is wel dat met 100 op de snelweg mijn Diesel verbruik van 1:16 naar 1:23 is gegaan.'
  • Sommigen raden aan nog rustiger te rijden: 'Iedereen rijdt rond de 120. Maar 80 km/u rijden scheelt bijna de helft verbruik op 120 km/u. Er is niks aan maar dan hoef je die vrachtwagens ook niet continu in te halen. Elk nadeel heb z’n voordeel.'
100 in plaats van 120: Het scheelt eigenlijk maar een paar minuten als je normaal sneller rijdt
- Deelnemer aan het onderzoek
  • 'Je niet laten opjagen door bumperklevers.'
  • Zelf moet je natuurlijk ook zeker niet bumperkleven, maar, zolang je wel genoeg afstand houdt, geldt ook deze tip: 'Achter een vrachtauto blijven rijden in de slipstream.'
  • Achter een vrachtwagen of bus blijven rijden heeft (nogmaals: zolang je maar wel voldoende afstand houdt) nog een extra voordeel, zo laat iemand weten: 'Het is relaxed en die rijden altijd constant.' Constant rijden, dus dezelfde snelheid aanhouden, is ook een tip die veel gedeeld wordt.
  • Om een constante snelheid te kunnen behouden, raden veel mensen aan om een begrenzer of cruise control te gebruiken, 'zowel binnen als buiten de bebouwde kom.'

En nog een zeer dubieuze tip om snelheid te minderen, die toch door meerdere mensen gedeeld wordt: 'Gouwe oude: spons onder je gaspedaal.' Anderen spreken zelfs van een blokje hout. Wat vindt de expert daarvan? Pieter de Porto, ledenadviseur autotechniek bij de ANWB, vermoedt (of misschien hoopt hij het) dat mensen dit figuurlijk bedoelen. 'Daar moet je niet aan gaan beginnen. Het is slim om bezig te zijn met hoe je je gaspedaal bedient, maar iets onder je pedaal leggen in hartstikke verkeersonveilig. Voor je het weet schuift het onder je rempedaal.'

Niet met een volle gang naar een rood stoplicht rijden, maar de auto uit laten rollen
- Deelnemer aan het onderzoek

Doorschakelen en uitrollen

'Hoe minder je moet remmen, hoe minder brandstofverbruik', vertelt een deelnemer aan het onderzoek. Niet omdat remmen zoveel brandstof kost, maar je hebt eigenlijk "zinloos gas gegeven" op het moment dat je de rem intrapt. Daarom de tip:

  • 'Bij nadering stoplichten, scherpe bochten en dergelijke heel tijdig gas terugnemen.'
  • 'Anticiperen zodat je minder hoeft te remmen en weer optrekken', is een tip die daarbij van belang is, net als:
  • 'Goed vooruitkijken en niet te dicht op je voorligger rijden.'
Trap niet het koppelingspedaal vast in tijdens het remmen
- Pieter de Porto, ledenadviseur autotechniek ANWB

Meerdere mensen noemen:

  • Afremmen op de motor.

Hoe doe je dat dan? De Porto legt uit: 'Wanneer je een auto van na 1995 rijdt, gebruik je helemaal geen brandstof wanneer je het gas loslaat. Bij het intrappen van het koppelingspedaal verbruik je juist wel benzine. Je moet deze dus niet tijdens het remmen alvast intrappen. Op het moment dat dat auto gaat bokken, wanneer je bijvoorbeeld nog in z'n 4 zit en nog maar 20 kilometer per uur gaat, dan kun je beter even naar z'n 2 terugschakelen, maar de koppeling dan wel weer op laten komen.'

Ook een goede tip is:

  • Snel doorschakelen

Bij hoeveel kilometer per uur je welke versnelling gebruikt, dat hangt ook van andere omstandigheden af; bijvoorbeeld of je in de bergen rijdt, of een aanhanger achter je auto hebt. De Porto geeft het advies om de schakelindicator te volgen, die de meeste moderne auto's wel bezitten.

Zo min mogelijk schakelen en remmen, en uitrollen bij rode verkeerslichten
- Deelnemer aan het onderzoek

Tip van de vrachtwagenchauffeur

Ooit kreeg ik als vrachtwagenchauffeur les in DEFENSIEF rijden. Daar heb ik veel van opgestoken. Zoals:

  • Uit laten rollen bij stopmomenten
  • Eerder schakelen
  • Eén snelheid aanhouden

- Deelnemer aan het onderzoek

Plannen = besparen

Het besparen begint overigens al voordat je vertrekt. Een goede planning is belangrijk, merken veel mensen op: 

  • 'Activiteiten combineren, bijvoorbeeld tanken en boodschappen in 1 rit, alle boodschappen in 1 winkel'
  • Het combineren van meerdere personen in 1 auto: 'Carpoolen kan voordeliger zijn én het is gezelliger.'
  • Of het 'combineren van de boodschappen met de buren', dan verbruik je maar 1x benzine voor de boodschappen van 2 huishoudens.

Dit is ook wat expert De Porto adviseert: 'Wat belangrijk is en wat mensen over het hoofd zien: een auto verbruikt veel meer brandstof in de opwarmfase. Kleine boodschappen kun je dus beter combineren, niet elke 3 uur een rondje, maar eens in de 3 dagen.'

Ook een puntje voor de planning vooraf:

  • 'Niet in de spitsuren rijden'

Hoewel een lage snelheid gunstig is voor je verbruik, wordt dat effect tenietgedaan als je steeds moet remmen en optrekken.
Dit geldt ook voor de binnendoorroute. Het kan schelen, maar niet als je daardoor veel stops hebt. De Porto adviseert daarom snelwegen te nemen, maar deze deelnemer aan het onderzoek heeft juist een gunstige binnendoorroute gevonden: 'Rij meer binnendoor. Gemiddeld 1:23, en op snelweg 1:18 dus scheelt veel, en vaak nog minder kilometers. Ben dan wel meer tijd kwijt, rij dan wat eerder weg.'

Op tijd vertrekken is ook onderdeel van meerdere brandstofbespaarders:

  • 'Je tijd nemen om van a naar b te gaan en rustiger te rijden.'
  • En wie deze optie tot de beschikking heeft, kan de navigatie mee laten rekenen: 'Zet de navigatie op eco-route.'

Technologie en tanken

Meer technologie biedt eco-hulp aan. Zo geven meerdere mensen aan dat hun auto beschikt over een eco-stand:

  • 'Op onze auto is een eco-knop. Heb deze vroeger nooit gebruikt. Doe het nu wel en het geeft wel resultaat, kan meer kilometers rijden met een volle tank.'

Wat doet zo'n knop dan, vroegen we aan De Porto. Hij laat weten dat per auto verschilt. Bij sommige auto's is het alleen de climate control, bij een automaat kan het betekenen dat de auto eerder opschakelt, of bij een hybride auto dat deze niet harder dan een bepaalde snelheid gaat, zodat je elektrisch blijft rijden.

Ook bij het tanken kan de technologie hulp bieden, en er zijn meer tips voor aan de pomp:

  • 'App downloaden waarop je de prijzen van tankstations kunt vinden.'
  • 'Nooit tanken aan de snelweg.'
  • Het maakt ook uit wat je tankt: 'Met duurdere benzine, octaan 98, rijdt mijn auto veel goedkoper omdat ik meer kilometers haal. En het is beter voor je motor, dus je auto gaat langer mee!' Een ander is het daarmee eens: 'Ik rij E5 nu. Omdat ik weinig rijd. Mijn auto rijdt er nu 1 op 25 op. Op E10.'
  • Als je toch staat te tanken, controleer gelijk je bandenspanning: 'Banden 0,1 bar hoger oppompen dan aangegeven', raadt iemand aan.
  • 'Regelmatig tanken in buitenland met extra jerrycans.'

Over de laatste tip is niet iedereen het eens:

  • ‘Zeker niet omrijden of apart gaan tanken voor brandstof want dat kost weer extra’, laat iemand weten.

Anderen noemen het vermijden van ballast:

  • 'Tank altijd halfvol, scheelt gewicht.'
  • 'Overtollige ballast uit auto halen, bijvoorbeeld een afneembare trekhaak, niet met lege dakkoffer rijden.'

Ook vlak voor vertrek kan het besparen alvast beginnen:
'Airconditioning niet meteen vol aanzetten maar eerst even raampjes open.'

Airco of open ramen?

Een ander geeft overigens de tip om juist met gesloten portierramen te rijden. Wat is dan wijsheid? Adviseur autotechniek de Porto geeft aan dat beide tips zinvol zijn: als je auto in de zon geparkeerd staat en het is loeiheet binnen, dan is het raadzaam om voor vertrek de ramen even open te zetten en lucht er met de ventilator uit te blazen. Maar zodra je gaat rijden, is het beter om de ramen dicht te doen; open ramen zorgen voor veel luchtweerstand, en dus een hoger verbruik. En inderdaad: cabrio rijden is niet gunstig qua aerodynamica. Maar het een en ander weegt natuurlijk niet altijd tegen elkaar op.

Of het helpt om de auto op tijd te wassen en waxen voor minder luchtweerstand', zoals een andere respondent aanraadt? 'In theorie heeft deze persoon gelijk', laat De Porto weten, 'maar in de praktijk scheelt dat niet.'

Nog meer tip van deelnemers aan het onderzoek wat betreft de airco:

  • 'Airco aan? Dan (tijdelijk) de knop binnencirculatie aanzetten: het is sneller koud en schijnt brandstof te besparen. Natuurlijk niet te lang... ook frisse lucht van buiten binnenlaten.'
  • 'De airco niet te koud zetten.'
  • Ook preventie wordt genoemd: 'De auto afdekken tegen zon scheelt airco.'

Nog een ander advies voor het parkeren. Dat hoeft niet altijd voor de deur:

  • Eén richting straten vermijden of anders achteruit naar de hoofdweg in plaats van via 3 straten in een blokje.'

Voor wie het lastig vindt om rustiger te rijden, zijn er hulpmiddelen:

  • 'Ik ben overgestapt naar een verzekering bij OHRA, waarbij ik de polis betaal per 1000 gereden kilometers (i.p.v. standaardbedrag per jaar). Daardoor word je veel meer bewust van de werkelijke autokosten en meer gemotiveerd om vaker de fiets te nemen.'
  • 'Ik heb een verzekering waaraan een systeem gekoppeld is dat je rijgedrag beoordeelt. Doe je het goed, dan krijg je geld terug. Niet goed betekent bijbetalen. Als je een heel jaar positieve resultaten hebt gehaald krijg je 30% korting op de jaarpremie.'
  • 'Cursus "Het nieuwe rijden" volgen.'
  • 'Er zijn diverse apps die je leren zuinig te rijden. Het is vooral het leren wat moeilijk is. Je ook aan de max snelheid houden helpt veel.'
  • Wat ook kan helpen: maak er een sport van je verbruik zo gunstig mogelijk te krijgen. 'Naar je metertjes kijken. We maken er een spelletje van om 'm zo laag mogelijk te krijgen (richting 1 op 22/23).'

Een enkeling deelt advies voor de overheid: zij hopen bijvoorbeeld op betere verbindingen met het openbaar vervoer, of minder hoge prijzen in het ov. Ook de afstelling van de verkeerslichten kan op sommige plekken nog verbeterd worden.

Klein, hybride, op de motor of tóch op de fiets

Uiteraard maakt het voor het verbruik ook uit wat voor auto je rijdt. Als je de keuze hebt, dan zijn dit volgens de deelnemers aan het onderzoek de voordeligste opties:

  • 'Een kleine auto rijden.'
  • 'Mijn man heeft een elektrische auto en die gebruik ik nu regelmatig (maar nog vaker dan voorheen  pak ik de e-bike).'
  • 'Motorrijden i.p.v. autorijden (ook i.v.m. parkeerkosten)'
  • 'Ik heb een Hybride auto, een Honda Jazz, rijdt erg zuinig 1: 25 gemiddeld.'
  • Een auto delen kan natuurlijk ook. Met bekenden: 'Ik deel de auto samen met mijn zoon die vlak bij mij woont. Ik betaal de verzekering, apk enz. Hij betaalt de benzine. Ik moet zeggen dat ik max 1x per week de auto gebruik. Mijn zoon is er blij mee.'
  • Of via een organisatie: 'Ik overweeg de (brandstof)auto compleet de deur uit te doen en over te stappen op een deelauto - zodra die beschikbaar komt.'

Tot slot worden er ook tips gedeeld die wel minder autokilometers inhouden:

  • 'Pak zoveel (als kan) de fiets, voorzie hem van goede ruime fietstassen en je 'parkeert je fiets voor de winkel! Nooit zoeken naar parkeerplek, niet sjouwen met boodschappen, dat is toch fantastisch!'
  • 'Je kunt in plaats van naar de sportschool vaker boodschappen op de fiets doen.'
  • 'Ik heb een boodschappenkarretje gekocht en loop nu vaker naar de winkel in de buurt.'

Van alle ruim 17.000 door Radar ondervraagde automobilisten zegt 60 procent minder vaak de auto te pakken dan voorheen, vanwege de hoge prijzen aan de pomp (of de hoge energieprijzen voor wie elektrisch rijdt). De fiets en e-bike zijn de meest populaire alternatieven. Benieuwd naar meer alternatieven voor je dagelijkse uitgaven om zo de kosten te drukken? Lees:

Besparen via een goedkoper alternatief? Dit zijn je opties

Lees ook de andere resultaten van het inflatie-onderzoek:

Over het inflatie-onderzoek

De vragenlijst over prijsstijgingen is ingevuld tussen 19 juli en 29 augustus door 19.418 mensen, voor het grootste gedeelte leden van het Radar Testpanel. Hieronder bevinden zich 17.099 autorijders. Het Radar Testpanel is een groep van ruim 75.000 mensen verspreid over Nederland, van een divers opleidingsniveau. Een kleine groep deelnemers (1194 mensen) heeft aan de vragenlijst meegedaan via een oproep in de Radar Nieuwsbrief, op sociale media of op de site. Wil jij (gratis) panellid worden? Meld je hier aan voor het Radar Testpanel.