Betalen voor korting bij de supermarkt vindt 66% een slecht plan
Betalen om korting te krijgen? Daar doet 2 op de 3 polldeelnemers niet aan mee. Dat blijkt uit een peiling van het Radar Testpanel. Ruim 4000 mensen geven hun mening over een nieuwe dienst van supermarkt Albert Heijn, waarbij je via een betaald abonnement extra korting kunt krijgen.
Bij Albert Heijn kun je sinds kort betalen om korting te krijgen, via een premium abonnement. Voor 12 euro per jaar krijg je onder andere 10 procent korting op bepaalde, vooral biologische, producten, en dubbele spaaractiezegels. 66 procent van de polldeelnemers zegt hier niet aan mee te willen doen. Hun redenen komen verderop in dit artikel voorbij.
Een kwart wijst het niet gelijk af, maar wil er eerst meer over weten:
Eerst even rekenen
'Ik zou moeten nakijken of de producten waarvoor de kortingen gelden, producten zijn die ik toch al zou kopen. Dan heb je de 12 euro er misschien zo uit. Als het naar verwachting een half jaar zou duren voor je die 12 euro hebt terugverdiend, dan zou ik het niet doen. Dan moet je er te veel rekening mee houden en ben je niet meer zo vrij in je winkelkeuze.'
- Deelnemer aan de poll
9 procent is enthousiast en zegt zich gelijk aan te melden: 'Ik koop zoveel mogelijk biologisch, dus dit komt goed uit voor mij.' Een ander voelt zich vanwege de bezorgbundel bij Albert Heijn toch al gebonden aan de supermarkt en zegt: 'Waarom dan niet 12 euro betalen voor extra korting dat haal ik er dan wel uit.'
Wat wil AH eigenlijk?
Verschillende pollrespondenten staan wantrouwend tegenover de actie. 'Ik vind zulke dingen in eerste instantie verdacht', schrijft een deelnemer die nog twijfelt. '12 euro is niet veel, maar waarom doen ze het écht?' Daarover hebben anderen wel theorieën. 'Alweer een manier om uw persoonlijke info in de meta data pot te gooien', schrijft iemand. 'Het beperkt psychologisch de keuzevrijheid, waardoor je duurder uit kunt zijn', zegt een ander.
Meer uitgeven dan je van plan was?
'Betalen om korting te krijgen op producten die je anders nooit zou kopen zeker, om je te verleiden die producten bij je boodschappen te doen zodat je uiteindelijk meer koopt dan je normaal zou doen en dus geen zak aan die korting hebt maar alleen maar meer uitgeeft dan je normaliter zou doen, zoiets?'
- Deelnemer aan de poll
Ook halen mensen hun vrijheid aan: 'Ik wil me vrij voelen in mijn keuze voor de winkel. Ik weet dat ik me laat beïnvloeden door korting dus ik doe het gewoon niet, dan hoef ik ook niet te twijfelen.' En inderdaad lijkt dat het grootste voordeel voor de supermarkt: via een abonnement binden zij klanten aan zich: als je hebt betaald om korting te krijgen, zal je minder snel in de verleiding komen om ergens anders te winkelen.
Betalen voor korting: een trend?
'Het lijkt een trend, dat je als klant moet gaan betalen voor extra's', merkt iemand op. En inderdaad: betalen voor korting is geen onbekend concept: denk aan een NS-abonnement, of de voordelen die betalende leden van Zalando of van Bol•com (ook van AH moederbedrijf AHOLD).
Toch zijn de meeste pollrespondenten er niet voor te porren. Voor sommigen is het niet zozeer een financiële afweging, als wel een principiële. Zo vinden meerdere mensen een abonnement niet bij een supermarkt horen: 'Een supermarkt hoort hier gewoon niet aan mee te doen. Een supermarkt behoort tot de allereerste levensbehoeften.' Daarnaast vinden mensen het te veel gedoe:
Waar is het overzicht nog? Bonus, bonus box, air miles, koopzegels, spaarzegels. En nu betalen om te besparen? Dit is van de zotte- Deelnemer aan de poll
Benieuwd wat retaildeskundigen van deze actie vinden? Radar vroeg het ze:
Over de poll 'Betalen voor korting'
De pollvraag over betalen voor korting bij de supermarkt is tussen 4 en 25 november 2021 beantwoord door 4074 mensen. Wil je ook je mening terugzien in onze artikelen en uitzendingen? Geef je op voor het Radar Testpanel, dan vragen wij jou voortaan ook naar. je mening en ervaring.