Bier uit maïsbeker populair op festivals

Festivals investeren steeds meer in duurzaam en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Zo heeft Lowlands een wereldprimeur met een mobiel waterstofaggregaat, introduceert het Welcome To The Future festival herbruikbare drinkbekers en brengt de Zwarte Cross bij cateraars een ecotax in rekening.

De biologisch afbreekbare drinkbeker, met maïs als belangrijkste grondstof, is een andere trend die op vrijwel elk festival opduikt. Bezoekers van Into The Great Wide Open drinken hun pilsje uit zo'n maïsbeker.

Op Lowlands zijn de milieucampings sterk in opkomst. Dit jaar zijn het er al vier van de zeven. De kampeerders houden hun eigen terrein schoon. ,,Nee, we geven geen korting weg. De beloning van het zelf schoonhouden is dat de campinggasten elkaar niet in de rotzooi zetten'', zegt marketingmanager Bente Bollman.

Op het jaarlijkse dance-festival Welcome To The Future, dat 7 augustus op een natuurterrein bij Amsterdam wordt gehouden, gaan harde beats en respect voor de natuur hand in hand. ,,Liefde voor muziek én de wereld, is ons motto'', zegt Carlijn Lindemulder van organisator ID&T. Zij is fulltime in dienst en richt zich volledig op het versterken van duurzaam en maatschappelijk verantwoord ondernemen. ,,We organiseren jaarlijks zo'n veertig evenementen die ongeveer 800.000 bezoekers trekken. Welcome To The Future is onze proeftuin'', vertelt Lindemulder. Omdat het festival plaatsvindt op een natuurterrein, werden de bezoekers onlangs opgeroepen om één dag als vrijwilliger in het natuurgebied te werken in ruil voor een gratis kaartje. Het leverde vierhonderd enthousiaste aanmeldingen op. Nieuw dit jaar is de fietsservice. Een lekke band wordt door een mobiel hulpteam geplakt.

Ook de organisatie van muziekfestival Into The Great Wide Open op het Waddeneiland Vlieland gebruikt de maïsbekers. De programmaboekjes worden onder meer gedrukt op het milieuvriendelijke FSC-papier en de organisatie heeft nauw contact met Staatsbosbeheer. ,,Met een festival creëer je echt heel veel afval. Wij hebben geluk dat we een netjes publiek hebben'', zegt woordvoerder Marlies Timmermans. ,,Die letten erop dat ze niet roken in het bos bijvoorbeeld en hun afval zelf opruimen. Eigenlijk een duurzaam publiek.''

Het driedaagse festival de Zwarte Cross staat bekend om de gemoedelijke 'beestenbende'. Ondanks het vele motorgeronk is ook hier aandacht voor het milieu. ,,Energieslurpende koelkasten worden geweerd, we gebruiken energiezuinige ledverlichting en brengen een milieuheffing in rekening aan de cateraars'', zegt woordvoerder Pieter Holkenborg.

Het Duitse bedrijf Huthamaki bracht zes jaar geleden als eerste biologisch afbreekbare drinkbekers, gemaakt uit maïs, op de markt. ,,Nederland was het eerste land dat openstond voor ons product. Samen met Duitsland is Nederland koploper in Europa'', zegt woordvoerster Oete Breitbach. Het bedrijf exporteert jaarlijks honderdduizenden drinkbekers naar Nederland. Niet alleen aan festivals, maar ook steeds vaker aan voetbalstadions.

Bron: ANP