Bijlesaanbieder Lyceo weigert terugbetaling – Reactie Lyceo

Hier lees je de reactie van Lyceo op het item: Bijlesaanbieder Lyceo weigert terugbetaling in de uitzending van 30 maart 2020.
Bij Lyceo werken we met hart en ziel - in nauwe samenwerking met honderden scholen - aan het geven van extra ondersteuning aan leerlingen die dat nodig hebben. Uit cijfers blijkt dat deze leerlingen daar baat bij hebben, met name in het spannende examenjaar.
Ook dit jaar stonden wij klaar om duizenden leerlingen bij te staan in hun eindsprint naar het Centraal schriftelijk examen, alleen.. dat komt er dit jaar niet.
'Een ongekende maatregel in de geschiedenis van het onderwijs, die een maand geleden door niemand denkbaar werd geacht. Voor leerlingen en ouders in een examenjaar betekent dit een onwerkelijke ervaring, waarbij de meesten zonder examen toch een diploma krijgen. Voor Lyceo, dat het hele jaar in voorbereiding is met de planning en de logistiek van de piekprestaties in maart, april en mei, (in de voorafgaande maanden vinden alle voorbereidingen plaats) betekent dit een situatie van overmacht en acute nood, net als voor talloze andere bedrijven.
Wij kunnen en mogen onze piekprestatie dit jaar niet leveren, maar willen dat in de toekomst wel blijven doen. Onze zorg ligt daarom in de eerste plaats bij onze honderden medewerkers en de continuïteit van onze organisatie.
Uiteraard begrijpen wij dat klanten die betaald hebben voor een training het liefst een restitutie zouden ontvangen op het moment dat deze training niet doorgaat. Maar net als voor veel andere bedrijven geldt voor Lyceo dat wij als beste alternatief een voucher aanbieden die bovendien vrij overdraagbaar is en inzetbaar voor al onze diensten. De voucher kan onder meer gebruikt worden voor ondersteuning bij de laatste schoolexamens, de studiekeuze en voor bijles en tentamentraining tijdens het vervolgonderwijs.
Wij zullen dit zo ruimhartig mogelijk doen en zoveel mogelijk faciliteren dat de geleverde diensten aansluiten op de veranderde vraag. Zodat het geld terechtkomt waar het voor bedoeld was: namelijk het ondersteunen van leerlingen in het succesvol volgen van onderwijs.
Het spijt ons natuurlijk zeer dat desondanks enkele van onze klanten niet tevreden zijn met de geboden oplossing. Het merendeel van onze klanten heeft hiervoor gelukkig wel begrip in deze coronacrisis en wij danken onze klanten voor de vele blijken van steun die wij mochten ontvangen in deze onzekere tijd.'
Aanvullende vragen
Waarom heeft Lyceo, zonder jullie klanten op de hoogte te stellen, de algemene voorwaarden op punt
13.3 aangepast?
'Lyceo heeft de a.v. aangepast voor toekomstige situaties voor nieuwe klanten en kan dit op grond van de a.v. ook doen. De huidige a.v. zijn onderhevig aan overmacht.'
Klopt het dat jullie negatieve berichten op Facebook hebben verwijderd en dat het niet meer mogelijk is om
berichten te posten?
'Op 27 maart jl. hebben we de volgende mededeling op de Lyceo-website geplaatst:
''Helaas hebben enkelen van u gemeend, wellicht uit teleurstelling, persoonlijke informatie van onze medewerkers op Facebook te moeten delen. Het spreekt voor zich dat wij dit als organisatie afkeuren en hoewel het om een beperkt aantal berichten ging hebben wij ons, ter bescherming van onze medewerkers, toch genoodzaakt gezien onze Facebook-pagina voor een korte periode af te sluiten.''
Het is echter nog steeds mogelijk om berichten te plaatsen op onze andere Facebook-pagina. Dat wordt ook gedaan.'
Zo ja, waarom heeft Lyceo hiertoe besloten?
'Om onze medewerkers te beschermen (zie hierboven).'
Vrijdag noemde je het aantal van 300 werknemers die thuis zitten, zijn dit fulltime fte’s?
'Het zijn om precies te zijn 374 fte's.'
Gaat of heeft Lyceo gebruik gemaakt van de ondersteunende maatregelen die de overheid heeft genomen voor bedrijven en ondernemers tijdens deze crisis?
'We hebben, net als talloze andere bedrijven, een beroep gedaan op de ondersteunende maatregelen. We zijn in afwachting van meer informatie hierover.'
De gedupeerden die ons hebben benaderd weten dat Luzac en SSL klanten wél restitueren, hebben jullie nagevraagd hoe zij dat dan doen? Hoe kan het dat zij dat wel kunnen zonder om te vallen?
'Dat hebben we niet nagevraagd en we zijn niet bekend met de details van hun werkwijze. Wel staat vast dat Lyceo op een substantieel grotere schaal examentrainingen aanbiedt. De maatregelen van de overheid treffen ons - in dit werkveld - dus ook het hardst.'