Bijna 200 klachten na Plangroep-uitzending | Radar Checkt!

Radar kreeg bijna tweehonderd klachten na de uitzending in januari over schuldhulpverlener Plangroep. De financieel beheerder van mensen met schulden betaalt rekeningen niet of te laat, is slecht bereikbaar en reageert niet op klachten, zo schrijven gedupeerden. Mensen komen bij Plangroep terecht via hun gemeente. De Nationale Ombudsman is kritisch op de rol van deze gemeenten en vindt dat de burger verder van de overheid komt te staan door de inhuur van externen.

De mails die Radar kreeg liegen er niet om: mensen zijn boos op Plangroep omdat ze niet gehoord worden in hun klachten en hun problemen niet opgelost worden. Omdat Radar lang niet alle klachten kan oplossen, beantwoorden we alle mails met het verzoek om de klacht vooral ook bij Plangroep in te dienen. 'Dat heb ik al heel vaak gedaan', is een veel gelezen antwoord daarop.

Budgetbeheer en schuldhulpverlening

De klachten die binnenkomen gaan over budgetbeheer en schuldhulpverlening. Bij budgetbeheer komen vaak al je inkomsten bij Plangroep binnen en krijg jij zelf leefgeld. Plangroep moet dan zorgen dat alle rekeningen betaald worden met het geld wat ze van jou inhouden. Budgetbeheer wordt vaak preventief ingeschakeld, om schulden te voorkomen. Schuldhulpverlening gaat een stapje verder: dan bemiddelt de ingehuurde partij (in dit geval Plangroep) met de schuldeisers over de schulden - een zogeheten minnelijk traject - en krijgt de cliënt leefgeld, net als bij budgetbeheer.

Deurwaarders op de stoep

'In september 2021 liep mijn driejarig schuldhulptraject af. Plangroep zou het afhandelen. Ik wacht nu al vijf maanden op de afhandeling en al die tijd betaal ik mijn bewindvoerder voor niets', zo schrijft een man in een mail aan Radar. Hij heeft Plangroep gebeld en gemaild, maar krijgt geen antwoord op de vraag waarom het afsluiten van zijn traject zo lang duurt.

Een ander schrijft: 'Ik kan wel huilen. Het geld komt elke maand te laat. Ik ben afgesloten van gas en elektriciteit. Ik krijg geen reactie op mailtjes en als ik bel sta ik 65 minuten in de wacht aan de telefoon met vijf wachtende voor je.'

Doordat rekeningen niet betaald worden, komen er deurwaarders in actie. 'Ik zit nu al twee jaar bij Plangroep, maar heb ongeveer 5.000 euro extra schuld erbij gekregen omdat de rekeningen niet betaald worden. Ik heb vaak ook geen leefgeld gehad. Het is echt een dramatisch bedrijf.'

Niet alleen cliënten van Plangroep meldden zich bij Radar. Ook (oud-)medewerkers en bewindvoerders klagen over het contact met en de werkwijze van Plangroep.

Wat gaat er mis bij Plangroep?

Radar werkt in dit dossier samen met platform voor onderzoeksjournalistiek Investico. Zij doken in de organisatie zelf. 'Wij hebben oud-medewerkers van Plangroep gesproken en die vertellen ons dat het bedrijf heel erg gericht is op kwantiteit, op zoveel mogelijk werk verrichten en niet zozeer op kwaliteit. Dat betekent bijvoorbeeld dat medewerkers 140 dossiers onder zich hebben, sommige zelfs 200. Terwijl 100 gebruikelijk is in dit werkveld', zegt Michelle Salomons van Investico.

In de Radar-uitzending van 21 januari zei Plangroep dat de achterstanden het gevolg waren van ziekte onder personeel door corona en een nieuw computersysteem. Investico ontdekte dat de problemen al veel langer spelen: 'In 2017 stapte er een private equity bedrijf (investeerder) in en vanaf dat moment merkte een oud-medewerker een verzakelijking van de dienstverlening, minder klantcontact, minder uren per taak. We hebben ook genoeg verhalen van jaren geleden met exact dezelfde problemen.' Investico vroeg Plangroep om commentaar op hun bevindingen. De organisatie laat desgevraagd weten zich niet in het beeld te herkennen.

Gemeenten moeten toezicht houden

'De problemen bij Plangroep hebben onder meer te maken met het uitbesteden van schuldhulpverlening door gemeenten. Die huren een bedrijf als Plangroep in en dat betekent in veel gevallen dat ze veel minder goed zicht hebben op de problemen van de burgers', legt Investico uit.

Reinier van Zutphen, de Nationale Ombudsman bevestigt dat tegenover Radar: 'Het idee van Den Haag was ooit dat de burger makkelijker in contact komt met de overheid door decentralisatie (taken aan de gemeenten geven). De gemeente staat dichter op de burger dan de politiek in Den Haag. Maar als die gemeente vervolgens die verantwoordelijkheid overlaat aan een ander, dan wordt de afstand tussen de burger en de gemeente groter.'

Hij vervolgt dat dat volgens de wet mag. 'Maar ik vind als ombudsman dat de gemeente, als die het overdraagt aan een private organisatie, heel scherp en iedere dag bijna, in de gaten moet houden of het wel goed gebeurt. Namelijk inwoners in de schulden echt helpen.' Hij schrikt van de bevinding dat dat in veel gemeenten nu niet het geval is.

Investico las ook lokale rapporten: 'Daarin staat dat gemeenten niet in staat zijn om goed te monitoren. Dat ze soms te weinig kennis hebben om dat te doen en zo krijg je dat een bedrijf als Plangroep rustig haar gang kan gaan en er allerlei problemen ontstaan zonder dat gemeenten dat door hebben.'

Reacties

Verschillende organisaties hebben gereageerd op uitzending. Je kunt de reacties hier lezen:

Forumreacties

11
  • Door Radar

Radar kreeg bijna 200 klachten na de uitzending in januari over schuldhulpverlener Plangroep. De financieel beheerder van mensen met schulden betaalt rekeningen niet of te laat, is slecht bereikbaar en reageert niet op klachten. Mensen komen bij Plangroep terecht via hun gemeente. De Nationale Ombudsman is kritisch op de rol van deze gemeenten en vindt dat de burger verder van de overheid komt te staan door de inhuur van externen. Heb jij een soortgelijke ervaring met Plangroep of een andere partij? Je kunt de uitzending van maandag 21 februari 2022 hier terugkijken: https://radar.avrotros.nl/uitzendingen/gemist/item/radar-bijna-200-klachten-na-plangroep-uitzending-radar-checkt/

  • Door NVerhoorn

Het zijn natuurlijk niet alleen de mensen die verplicht bij Plangroep zitten vanwege schuldhulpverlening. Het zijn ook de mensen die vrijwillig bij Plangroep zitten, die hebben de gemeente niet, achter hun waar ze om hulp kunnen vragen. En klachten indienen bij het bedrijf zelf. . Er zou een onafhankelijk bedrijf moeten zijn die de klachten behandeld.

  • Door Jan Alleman

Beste mensen van Radar, Heel veel dank voor jullie onderzoek naar Plangroep en Obin. Ik benoem ze in één zin want het is één organisatie. Er komt mede door jullie steeds meer boven water. Dit is pas het topje van de bekende ijsberg. Wat ik wel jammer vindt is de reactie van een wethouder van Almere. Zij herkent zich niet in de problemen? Dat is nu juist het probleem! Iedereen kijkt weg. Terwijl er duizenden en nog eens duizenden gezinnen op dit moment van de uitzending cliënt zijn bij die organistatie. Mensen die helemaal wegzakken in hun vooral zo verborgen ellende. Er zijn zelfs bewijzen dat die mensen stelselmatig opgelicht worden. Ik kan jullie redactie daarmee op weg helpen. Jullie doen goed werk en zijn op de goede weg. Maar er moet doorgepakt worden om voor die duizenden gezinnen de zo grote ellende te doorbreken. Een uitzending als deze roept bij gedupeerden (zelf was ik er ook een) heel veel los. Mensen die voor enorme bedragen opgelicht worden en nergens terecht konden. Gelukkig bundelen die mensen steeds meer hun krachten. Mensen die herkenning, advies en/of hulp zoeken. Gedupeerden kunnen dit vinden bij een besloten facebookgroep; Samen Verder Tegen Obin; https://www.facebook.com/groups/292521249589260