'Biologische producten zijn te weinig in trek'

BIO_26.06.2020.jpg

De verkoop van biologische producten blijft erg achter in Nederlandse supermarkten. In supermarkten als Jumbo en Albert Heijn was slechts 3,21 procent van de verkochte producten biologisch. De stijging ten opzichte van 2018 is minimaal, toen bedroeg het percentage 3,19 procent. Dat blijkt uit cijfers van IRI Nederland, dat de resultaten van supermarkten publiceert. 

De omzetstijging van biologische producten is sterk afgenomen. In 2018 groeide de omzet 8,2 procent, in het afgelopen jaar slechts 4,9 procent. 'Ik verbaas mij daar in hoge mate over', zegt supermarktspecialist Erik Hemmes in Dagblad Trouw. 'Want de Aldi's, de Lidl's en de Albert Heijns bieden die producten wel voldoende aan. Maar de klant pakt het niet op.'

Mediacampagne

Achttien jaar geleden werd de mediacampagne 'Biologisch – eigenlijk heel logisch' uitgezonden, toen bedroeg het marktaandeel twee procent. Het percentage was toen erg laag, maar de verwachtingen van de campagne waren erg groot. Het ging goed met de economie en de consument zou goed geïnformeerd en maatschappijbewust zijn. Eerlijk boodschappen zou hoog in het vaandel staan, althans, dat was de gedachte.

Vleesvervangers

Hemmes vermoedt dat de opstart van lokale producten én vleesvervangers ervoor zorgen dat de verkoop van biologische producten achterblijft. Deze producten worden immers door dezelfde doelgroep gekocht, waardoor biologische producten moeten concurreren met lokale producten en vleesvervangers. 

Green Deal

De Europese Commissie streeft in de Green Deal naar ongeveer 25 procent biologische landbouw. Door het lage marktaandeel is het voor Nederland bijna onmogelijk om dit doel te behalen. 'Eigenlijk is het diep triest', zegt Michaël Wilde, directeur van Bionext, de ketenorganisatie voor biologische landbouw en voeding in Dagblad Trouw. 

'Er worden ongelooflijk ambitieuze doelen gesteld, maar we zijn nog nauwelijks iets opgeschoten.' Feit blijft dat biologische landbouw pas economisch aantrekkelijk wordt als vraag en aanbod gelijk opgaan. Anders komen boeren met overschotten te zitten. 

Goedlopende biologische producten

Een aantal biologische producten loopt wel goed. Biologische eieren hebben een marktaandeel van 16,6 procent. Daarnaast loopt ook biologische koffie, thee en cacao goed.

De Wilde vertelt in Dagblad Trouw dat de Nederlandse consument wel bereid is om biologische boodschappen te doen. 'Maar het is net of we een magisch poortje doorgaan als we de supermarkt binnenstappen. Ineens worden we dan gewoon consument. Daarnaast zijn de niet-biologische producten in Nederland ook gewoon van hoge kwaliteit.'

Oplossingen

Wilde ziet wel manieren om biologische producten aantrekkelijker te maken. Toch zijn er volgens hem ook manieren om ons koopgedrag de biologische kant op te sturen. 'De prijsverschillen tussen biologisch en niet-biologisch zouden eerlijker moeten. Onderzocht is dat liefst 68 procent van de consumenten zich laat afschrikken door de prijs. Ik zou daarom willen pleiten voor nul procent btw op biologisch.' De echte verandering moet plaatsvinden in de winkels. 'De waarde van biologische producten in de supermarkt moet beter gecommuniceerd worden.'

Tony's Chocolonely

Hemmes ziet Tony's Chocolonely als het voorbeeld dat het wel kan. Dit merk streeft naar slaafvrije chocola, en brengt deze ideologie naar voren in de marketing. Ook het publiek dat weinig bezig is met biologisch eten, wordt aangesproken.

Bron: Dagblad Trouw