'Boete' voor vallende oudere

vallende-oudere-overeind-geholpen-780.jpg

Zorginstellingen laten ouderen soms extra betalen als ze te vaak noodhulp inschakelen na een val. Als ze meer dan drie keer per jaar hun persoonlijke alarmknop gebruiken, brengen de instellingen tientallen euro’s per incident in rekening, meldt het AD.

Cliënten van Aafje Thuiszorg betalen na de derde val waarbij het personenalarmeringssysteem wordt ingeschakeld 37,50 euro per incident. Ook voor bewoners van het Dordtse woonzorgcentrum De Merwelanden begint de teller te lopen na drie valpartijen of noodoproepen. Ze betalen voor de tijd dat de verpleegkundige hulp verleent: 49,95 euro per uur.

Personenalarmering meestal niet vergoed

De extra betaling voor noodhulp is opmerkelijk omdat ouderen voor de alarmdienst al maandelijks abonnementskosten (18 tot 25 euro) betalen. Personenalarmering wordt meestal niet vergoed door verzekeraars.

Zorgmijding

Ouderenbond ANBO vindt de boete 'belachelijk' en zegt bij monde van woordvoerster Renée de Vries in het AD dat mensen nooit door geldkwesties 'geremd moeten worden om hulp te vragen.' Ook politici reageren op het nieuws. Zo schrijft Sharon Dijksma (PvdA) op Twitter dat dit leidt tot zorgmijding, en noemt PVV-voorman Geert Wilders de regel 'waanzin'.

Update 6-11-2017 om 17:45 - Aafje Thuiszorg reageert 'geschrokken'

Aafje Thuiszorg is 'geschrokken van het bericht' dat is verschenen. Directeur Ronald Simons: 'Wij volgen meldingen altijd op en sturen geen rekening. Sterker nog, bij meerdere meldingen bezoekt een verpleegkundige juist de melder om te kijken wat de situatie is. Het kan namelijk zijn dat er juist extra zorg nodig is.' Aafje geeft aan dat er sinds 2013 geen rekening is uitgebracht en dat de bepaling in de overeenkomst is bedoeld om misbruik te voorkomen. Aafje ziet wel aanleiding om naar de tekst in de overeenkomsten te kijken.

Bron: ANP MediaWatch / AD / Aafje.nl