Boordladers - schriftelijke reacties

Stellantis
Stellantis heeft actie ondernomen en biedt zijn klanten software-updates aan om het probleem op te lossen. Deze updates zijn uitgevoerd als standaard servicecampagnes. Uiteraard zijn deze updates ook in de fabriek uitgevoerd, vóór aflevering van de auto aan de klant.
Stellantis heeft sinds april 2021 een speciale dekking geïmplementeerd voor deze specifieke 11kW-boordlader. Deze dekking dekt 2 extra jaren na de gebruikelijke garantieperiode, wat resulteert in een totaal van 4 jaar garantie op het onderdeel. Klanten die problemen hebben met de boordlader van hun auto, kunnen contact opnemen met onze erkende reparateurs om de boordlader te laten controleren en indien nodig het onderdeel zonder kosten laten vervangen binnen deze garantieperiode. Ons netwerk is hiervan op de hoogte.
Dit betreft uitsluitend volledig elektrische modellen. Deze specifieke OBC’s worden overigens niet langer toegepast in onze volledig elektrische modellen.
Indien de klant zelf heeft betaald voor de vervanging van de boordlader bij de Erkend Reparateur, vóór april 2021, en meent voor vergoeding in aanmerking te komen, dan kan de klant contact opnemen met de klantenservice van het betreffende merk, waarbij dit voor elk specifiek geval zal worden beoordeeld.
Waarom heeft Stellantis gekozen voor deze oplossing?
De maatregel die Stellantis heeft getroffen (twee jaar extra dekking bovenop de standaard garantie van twee jaar sinds april 2021) is zoals gezegd een extra dekking, bovenop de al geldende garantie. Over de achtergronden van deze maatregel kunnen wij als importeur geen verdere uitleg geven.
Waarom zijn klanten niet geïnformeerd? En waarom is er geen terugroepactie afgekondigd?
Klanten zijn niet proactief geïnformeerd aangezien dit geen terugroepactie betreft. Zoals eerder gedeeld: Stellantis heeft ervoor gekozen om software-updates uit te voeren als standaard servicecampagnes; ook in de fabriek, vóór aflevering van de auto aan de klant. Het feit dat niet alle modellen ermee te maken krijgen heeft Stellantis hiertoe doen besluiten.
Zijn er nog meer modellen naast de al genoemde modellen, waar de Mahle-boordlader in zit?
Voor zover ons als importeur bekend is niet.
Geldt dezelfde garantieregeling voor alle genoemde modellen?
Ja, met uitzondering van een klein aantal Fiat-modellen.
Wat lost de software-update op? Het lijkt toch een hardware-probleem, aangezien bij veel mensen de hele boordlader vervangen moet worden?
De Erkend Reparateur heeft de diagnose-apparatuur om te bepalen of de boordlader vervangen dient te worden.
Als de garantieregeling al geldt sinds april 2021, waarom is de boordlader dan nog tot zeker juli 2022 in modellen geplaatst?
Zie boven. Stellantis heeft actie ondernemen met servicecampagnes (check met behulp van software) en de verlengde garantie.
Toyota
Kunt u bevestigen dat de Mahle 11kW boordlader zit in de Proace Electric, Proace Verso Electric, Proace City Electric, en de Proace City Verso Electric?
De samenwerking Stellantis en Toyota werkt hier met diverse toeleveranciers. Hier zit inderdaad ook het merk Mahle bij.
Klopt het dat de boordlader (OBC; On Board Charger)) relatief vaak problemen oplevert? Hoeveel procent van de exemplaren heeft tot nu toe problemen gehad?
We kennen herkennen de problemen met de OBC, maar geven geen indicatie van het percentage. Wel hebben we een oplossing voor onze klant.
Stellantis heeft een verlengde garantieregeling in het leven geroepen voor haar getroffen modellen. Welke acties heeft Toyota ondernomen voor het probleem?
Bij Toyota vinden we garantie heel belangrijk. Op iedere On Board Charger [OBC] van de Proace en Proace City modellen geven wij een garantie tot 5 jaar of 200.000 km; wat het eerst komt. Wanneer de klant hierna periodiek onderhoud laat uitvoeren bij de Toyota dealer, verruimen wij de garantie tot 10 jaar of 200.000 km; wat het eerst komt.
Wij lossen een eventueel OBC probleem voor onze klant dus op onder de garantie.
Mahle
Sommige automodellen krijgen problemen door de Mahle 11kW boordlader. Kunt u me een lijst geven van de automodellen waar deze boordlader in zit?
Mahle-producten staan al 100 jaar voor betrouwbaarheid en kwaliteit. We werken constant aan onze bijzonder hoge kwaliteitsstandaarden en onderscheiden onszelf zo van onze concurrentie. Desalniettemin is het niet ongewoon in de branche dat er af en toe verbeteringen zijn tijdens het lanceren van een product, die samen met de klant worden opgelost op een constructieve manier. We vragen vriendelijk om uw begrip voor ons principe dat we geen commentaar leveren op klantgerelateerde onderwerpen.
Wat is de oorzaak van het probleem met de 11kW boordlader?
Welk percentage van de 11kW boordladers is tot nu toe kapot gegaan?
Hoeveel exemplaren van de 11kW boordlader heeft Mahle in totaal verkocht?
We willen u eraan herinneren dat een product van een leverancier één onderdeel is in een ingewikkeld voertuigsysteem dat eigendom is van de autofabrikant. Daarom zijn we niet in de positie om meer te vertellen. Neem alstublieft contact op met de autofabrikanten als u verdere vragen hebt.