Bredere paspoppen in opmars bij kledingwinkels

paspop-breder-270917.jpg

H&M heeft nieuwe paspoppen ontworpen die onder andere bredere schouders en heupen hebben. Deze pop zou volgens het kledingketen beter bij de trend passen die een maatje meer laat zien. Hierdoor zou de kleding er 'optimaal' uitzien en 'diverse lichaamsmaten' weerspiegelen.

Niet alleen H&M heeft paspoppen met een maatje meer, meldt RTL Nieuws. Ook C&A gebruikt sinds enkele jaren grotere maten om hun kleding te promoten.

'Vriendelijker en realistischer'

Het Nederlandse etalagepoppenbedrijf Gruppo ziet deze ontwikkeling terug in hun verkoop. 'Vaak is het zo dat de consument wil dat de poppen maat 38 en 40 hebben, omdat ze dat vriendelijker en realistischer vinden. Alleen de verkopers, die zo veel mogelijk willen afzetten, presenteren hun kleding op lange, dunne poppen. De mannelijke etalagepoppen zijn bijvoorbeeld heel erg getraind en sterk. Ze lijken allemaal uit de sportschool te komen. Als een man voorbij loopt, denkt hij: dat staat heel goed, dat wil ik kopen. Als een pop minder sportief is, verkoopt de kleding minder.'

Paradox voor winkeliers

Consumentenpsycholoog Patrick Wessels legt uit dat dit een paradox is waar veel winkeliers mee worstelen. 'Een paspop moet zo aantrekkelijk mogelijk zijn om mensen naar binnen te lokken, maar ook weer niet zo aantrekkelijk dat het mensen afschrikt. Dan denken mensen: daar lijk ik niet op.'

Vooral mensen met een maatje meer hebben moeite met slanke paspoppen, aldus Wessels. 'Ze hebben meer de neiging zich te vergelijken met die poppen en daardoor ontevreden over zichzelf te zijn. Belangrijker nog: door te slanke poppen krijgen ze het idee dat hun maat er of niet is of dat de kleding die er verkocht wordt hun niet zou staan.'

Bron: RTL Nieuws