Btw-actie MediaMarkt: consumenten voelen zich misleid

mediamarkt-26-01-2018-780.jpg

Consumenten voelen zich misleid door de MediaMarkt. Prijzen blijken vlak vóór de btw-weg-ermee-actie fors verhoogd. Producten zijn nu, tijdens de actieperiode, duurder dan een paar dagen eerder. De kortingsactie startte op 24 januari voor leden en op 25 januari voor iedereen. Twee klanten vertellen aan Radar hun ervaring, en Fons belt de MediaMarkt voor een uitleg.

Meneer de Wit bestelt op 18 januari bij MediaMarkt een Bosch-condensdroger voor 388 euro. Hij hoort van de BTW-actie van Mediamarkt en denkt 'ik heb als clublid 28 dagen om mijn aankoop te ruilen. Dan bestel ik de droger opnieuw voor de lagere aanbiedingsprijs'. Tot zijn grote verbazing is de wasdroger op 24 januari in prijs verhoogd naar 499 euro. En met de 21 procent btw-korting betaalt hij nu 412,37 euro. Dat is ruim 24 euro meer dan de week ervoor. En bij concurrenten zoals Wehkamp staat exact dezelfde wasdroger nog steeds te koop voor 388 euro.

Aanbieding ruim 300 euro duurder

Nog een voorbeeld. Een consument bestelt op 22 januari voor 989 euro een Siemens-inbouwoven. De koper hoort van de 21 procent-btw-actie en denkt dat hij net te vroeg was. Nu komt hij niet in aanmerking voor de korting. Dan blijkt: de MediaMarkt heeft drie dagen later de prijs verhóógd, naar 1599 euro. Mét korting betaalt hij 1321,41 euro voor de oven. Dat is ruim 332 euro meer dan drie dagen eerder.

Bij de concurrent betaal je vandaag voor dezelfde oven nog steeds 989 euro. De klant zegt: 'Schandalig. We sloegen steil achterover. Dit is onvoorstelbaar. We zijn even helemaal klaar met de MediaMarkt en hebben onze oven bij een andere webwinkel besteld.'

Beste prijs?

De disclaimer van de Mediamarkt: altijd de beste prijs gaat dus niet op. Op hun site schrijft MediaMarkt: 'Mocht je – in een zeldzaam geval – op dezelfde dag toch nog bij één van onze grootste concurrenten een lagere prijs vinden, dan krijg je het verschil gewoon terug.' De MediaMarkt houdt de prijzen van de concurrenten echter niet zo goed in de gaten tijdens de btw-actie.

Klachtenregen

Op sociale media en op de Facebookpagina van de MediaMarkt regent het klachten. Thea schrijft: 'Beste MediaMarkt, afgelopen zondag gekeken voor een JBL charge 3. Prijs 139 euro. Ik denk, laat ik even wachten op de btw-actie die vandaag start. Wat schetst mijn verbazing? De JBL is vandaag plotseling 159 euro. Top actie. Zo wordt de consument aardig voor de gek gehouden!'

Is er sprake van misleiding?

Radar belt de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Is er sprake van misleiding? Je mag namelijk geen prijsvoordeel suggereren, als dat er niet is. 'Als een winkel korting geeft, dan moet het product kort geleden te koop zijn geweest voor die prijs', zegt een woordvoerder.

Radar belt met de MediaMarkt voor opheldering over dit wonderlijke prijsbeleid. De persvoorlichter drukt onze telefoontjes consequent weg en de klantenservice van MediaMarkt zegt: 'dat de prijzen van onze producten net zo flexibel zijn als de benzineprijs.' Gelukkig zijn consumenten tóch niet gek!

Fons belt met de klantenservice (video 1) en met de persvoorlichter van de MediaMarkt (video 2).