Burgers gaan levens redden
Nederland krijgt een nieuwe officiële hulpdienst, waarbij de inzet wordt gevraagd van vrijwilligers en professionals die in levensbedreigende situaties sneller ter plekke kunnen zijn dan reguliere hulpdiensten. Dat meldt De Telegraaf vrijdag.
Naast politie, brandweer en ambulance wordt de landelijke SOS Alarm Hulpdienst, zoals de organisatie gaat heten, de vierde hulpverleningsorganisatie in Nederland.
Iedereen die beschikt over gecertificeerde diploma's zoals EHBO kan zich op vrijwillige basis aanmelden in een landelijke databank.
De komende dagen begint een campagne om vrijwilligers te werven.
Ministerie in gesprek met nieuwe hulpdienst
Het ministerie van Veiligheid en Justitie is in gesprek met de nieuwe hulpdienst die bestaat uit vrijwilligers. Dat zei een woordvoerder van het ministerie vrijdag. Onderdeel van die gesprekken is de vraag of SOS Alarm Hulpdienst alarmmeldingen krijgt die bij de meldkamers van de hulpdiensten binnenkomen.
Het idee achter de hulpdienst is dat mensen met bijvoorbeeld een EHBO-diploma die in de buurt zijn van een ongeluk, slachtoffers kunnen helpen tot de hulpdiensten er zijn. De vrijwilligers worden gewaarschuwd met behulp van een app op hun mobiele telefoon.
Antoine Janssen van SOS Alarm Hulpdienst wil beginnen zodra zich twintigduizend mensen hebben aangemeld. Het ministerie is 'op zich positief over het initiatief'. 'Maar het is nog te vroeg om iets te zeggen over de uitkomst van de gesprekken', aldus de woordvoerder.
Op basis van gps 'ziet' de hulpdienst of vrijwilligers zich in de buurt van een ongeval bevinden en waarschuwt ze. Mensen moeten een app installeren, die vier of vijf keer per dag locatiegegevens doorgeeft. 'Dat is om te voorkomen dat de accu snel leegraakt. Mensen kunnen ook zelf hun locatie doorgeven. Bijvoorbeeld vertegenwoordigers, die op een dag grote afstanden afleggen', aldus Janssen.
Reactie Rode Kruis
Het Nederlandse Rode Kruis pleit in het verlengde van Burgernet voor een Burgerhulp, met goed opgeleide mensen die direct in hun buurt kunnen worden ingeschakeld. Nu SOS Alarm Hulpdienst de 'zoveelste' hulpapp lanceert, wordt volgens het Rode Kruis de hulpverlening voor mensen steeds onduidelijker.
'Het Rode Kruis is groot voorstander van een oproepnetwerk om burgers beter te kunnen betrekken in de hulpverlening. Ze zijn door de aanrijtijden van professionele hulpdiensten immers vaak sneller ter plaatse. Maar het aantal applicaties dat er nu is om dit te organiseren, is te groot. Zo bestaat onder meer de Help App, SOS Alarmcard, HartslagNu en Reanimatie Oproep. De SOS Alarm Hulpdienst komt daar nu bij, terwijl die nog niet eens voldoende hulpverleners heeft om dit ook waar te maken. Dat maakt het verwarrend voor burgers', vindt het Rode Kruis.
De hulpverleningsorganisatie pleit voor één goed systeem dat bij de hulpdiensten als 112 goed is ingebed. 'Daarbij is het van groot belang dat de kwaliteit van het netwerk is gewaarborgd. Dus mensen die zijn aangesloten moeten dan ook de juiste hulp kunnen bieden.' Het Rode Kruis zegt te willen voorkomen dat 112 via allemaal verschillende apps mensen gaat oproepen en dat er bij een incident chaos ontstaat.
Het Rode Kruis is inmiddels met zijn vaste partners binnen de hulpverlening, zoals ministeries, Geneeskundige Hulpverlening Organisatie in de Regio en de Reanimatie Raad en het Oranje Kruis, in gesprek over het opzetten van een dienst die in het verlengde van Burgernet ligt. 'Burgernet is een dienst die goed loopt en waar al veel mensen zich bij hebben aangesloten.'
Bron: ANP / ANP MediaWatch / De Telegraaf