Buurtsuper leeft op door de dure benzine

Supermarkten varen wel bij de hoge brandstofprijzen, ten koste van speciaalzaken. Klanten sparen zoveel mogelijk benzinekosten uit door alles bij één supermarkt te kopen. Een deel van het boodschappenlijstje elders halen, is er niet meer bij. Dat zegt het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL).

CBS-cijfers over het eerste kwartaal van 2008 laten zien dat supermarkten 8,1 procent meer omzet hadden dan het jaar ervoor. De speciaalzaken in voedings- en genotmiddelen boekten een lichte omzetdaling. In België profiteren vooral buurtwinkels van de dure benzine. Die zagen het afgelopen half jaar 10 procent meer klanten langskomen dan in dezelfde periode vorig jaar, blijkt uit onderzoek van zelfstandigenorganisatie Unizo. Consumenten winkelen dichter bij huis om geld uit te sparen.

Hoewel het distributienetwerk in Nederland fijnmaziger is - mensen wonen gemiddeld dichtbij een supermarkt - constateert Spar Nederland dat ook in ons land buurtsupers meer in trek raken. ,,De brandstofprijzen spelen zeker mee,'' zegt commercieel directeur Wim-Jaap Vos van Spar. ,,Daarnaast zijn klanten op zoek naar authenciteit als tegenhanger van de steeds grotere supermarkten. Ook neemt de buurtsuper de rol van versleverancier over van verdwenen slagers en bakkers in dorpen.''

Bedrijfsleider Gejan van Hattem van de Spar-winkel in Ingen schat dat ze ruim vijftig klanten meer heeft dan voorheen. ,,Dat is voor een kleine dorpswinkel als die van mij aanzienlijk.'' Volgens Van Hattem is haar klantenbestand zo gegroeid door de hoge brandstofprijzen. ,,Ik heb verschillende mensen gesproken die eerst twee auto's in hun gezin hadden en nu één. Zij doen nu hier al hun boodschappen.''

Bron: Algemeen Dagblad.