Campagne 'Boeren houden van koeien' winnaar Liegebeest 2022

campagne boeren houden van koeien.jpeg

De vereniging Nederlands Agrarisch Jongeren Kontakt dat verantwoordelijk is voor de campagne 'Boeren houden van koeien' hebben de 'onderscheiding' Liegebeest van 2022 toegekend gekregen. Van de 21.000 mensen die een stem uitbrachten, onderschreef 63 procent de stelling van organisator Wakker Dier dat de campagne 'een veel te rooskleurig beeld van het leven van een melkkoe' schetst.

Een campagne van de geitensector over het welzijn van deze dieren eindigde op de tweede en laatste plaats. Oorspronkelijk werden vijf kandidaten voor de titel genomineerd, maar drie vielen er eerder af doordat ze volgens Wakker Dier hun leven zouden beteren. Snackproducent Van Dobben stopt met plofkip, supermarkt Plus spreekt niet meer van ‘vrij rondlopende’ kalfjes en Jumbo verwijdert een claim over ‘natuurlijk gedrag’ van vissoort tilapia van zijn website.

Nederland Agrarisch Jongeren Kontakt winnende commercial

De 'winnende' commercial werd gemaakt namens Nederlands Agrarisch Jongeren Kontakt, een vereniging van jonge boeren, en gaat over een fijn leven voor de koeien. Maar daar denken Wakker Dier en duizenden stemmers dus heel anders over.

Teleurstelling bij winnaar

Het Nederlands Agrarisch Jongeren Kontakt vindt de uitverkiezing jammer. 'Als jonge boeren merken we dat we soms in de media negatief worden neergezet. Met onze campagne Boeren houden van koeien hebben we willen laten zien dat melkveehouders van hun koeien houden en dat dat ook niet anders kan; als wij goed voor de koeien zorgen, zorgen de koeien goed voor ons.' 

Bron: ANP