Chaos bij MediaMarkt: wie is er nou gek? Radar Checkt! haalt verhaal
De klachten over de MediaMarkt stromen opnieuw binnen. Deze keer gaat de onvrede over retourzendingen, de winkelketen loopt maanden achter met de terugbetalingen waardoor consumenten soms honderden euro's moeten missen.
De 61-jarige Yuchi Cordoba bestelde in april een gasfornuis voor zijn nieuwe woning. Toen het fornuis niet bleek te werken, stuurde hij het product terug naar de MediaMarkt. Meer dan een maand later heeft Yuchi nog steeds zijn geld niet ontvangen, maar geld om nog een gasfornuis te kopen, heeft hij niet. Daardoor kan de muzikant al wekenlang niet thuis koken.
Ook de 19-jarige Krystiaan Kok wacht op een terugbetaling van de MediaMarkt. Hij bestelde in februari AirPods. Op 17 februari stuurde hij het product terug en ontving een bevestiging via de mail, maar bijna vier maanden later, staat de betaalde 239 euro nog steeds niet op zijn rekening.
Reactie van de MediaMarkt
Het grote aantal klachten komt volgens de MediaMarkt door een storing in de overgang op een nieuw orderverwerkingssysteem, laat het bedrijf via de mail weten. Maar reageren voor de camera, dat wil de vertegenwoordiger niet.
En dus stapt Fons in zijn camper om langs te gaan bij de MediaMarkt in Rotterdam: want hoe gaan ze dit probleem oplossen? Tijdens het bezoek laat het bedrijf weten dat Yuchi en Krystiaan binnen enkele dagen het retourbedrag op hun rekening zullen hebben staan. Voor andere consumenten die nog wachten op hun retourbetaling, maakt de MediaMarkt het volgende e-mailadres aan: [email protected].
Tips: wat kun je als consument doen?
- Stuur een email naar [email protected]
- Stuur een brief of email naar de MediaMarkt waarin je het bedrijf nog een laatste keer een redelijke termijn geeft om te betalen, bijvoorbeeld vijf werkdagen. Benoem daarin dat als de betaling binnen deze termijn niet is ontvangen, je incassomaatregelen zal treffen en de kosten die daarmee gemoeid gaan alsmede de rente over het openstaande bedrag op de MediaMarkt zal verhalen. Een voorbeeldbrief is hier te vinden.
- Heb je een rechtsbijstandverzekering? Schakel deze in.
- Doe een melding bij de Autoriteit Consument & Markt (ACM).
- Dien een klacht in bij de geschillencommissie Webshop.