Clubhouse: Wat is het en waarom is de social media-app zo populair?

Van lokale professionals en ondernemers tot Tesla-oprichter Elon Musk en beroemdheden als Oprah Winfrey, iedereen zit op Clubhouse. Maar wat is het precies en wat maakt de social media-app zo populair?
Wat is Clubhouse?
Clubhouse is een social media-app die zich puur focust op het voeren van constructieve gesprekken. Alles draait dus om live audio. Dit in tegenstelling tot andere sociale apps, zoals Facebook, Instagram en Twitter, waar het voornamelijk draait om het posten en delen van content. Op Clubhouse zul je dus geen berichten zien over een 'outfit of the day' (#ootd), avocado toast of een 'random' bord met spaghetti. Want ja, dat heeft die vage kennis gisteren gegeten en die 'onmisbare informatie' moet blijkbaar niet aan je voorbijgaan.
Maar wat kun je dan wél vinden op Clubhouse? Een interview met Elon Musk, een informatief gesprek over het creëren van passief inkomen en investeringsmogelijkheden, een dialoog met Oprah Winfrey en een kritisch gesprek met comedian en ondernemer Kevin Hart, de mogelijkheden zijn eindeloos. Het gaat dus om échte interactie en het uitwisselen van informatie.
Exclusiviteit
De focus op live audio maakt Clubhouse dus uniek, maar dat is slechts het tipje van de sluier. Exclusiviteit speelt namelijk ook een belangrijke rol. Clubhouse is namelijk alleen op uitnodiging te gebruiken. Dit houdt in dat iemand jou dus moet uitnodigen alvorens jij kunt deelnemen. Jij kunt vervolgens vijf mensen uitnodigen (voorheen waren dat er minder).
Het verschil tussen Clubhouse en een podcast
Ook moet de app niet worden verward met een podcast. Het draait inderdaad om audio, maar alle gesprekken vinden 'realtime' plaats. Het voordeel hiervan is dat er optimaal gebruik kan worden gemaakt van de snelheid van communicatie en transparantie. Het is alsof je een interessant gesprek volgt/voert op een feestje. Je kunt deelnemen aan zo’n gesprek door een 'room' te betreden. Je kunt het dus niet achteraf beluisteren.
Hoe kan ik gebruikmaken van de Clubhouse-app?
Nadat je bent uitgenodigd, kun je een profiel aanmaken. De app is vooralsnog alleen nog maar beschikbaar voor iOS-toestellen. Er wordt wel gewerkt aan een app voor Android.
Hoe werken de 'rooms' op Clubhouse?
Als je eenmaal op uitnodiging bent aangemeld, kun je zelf een room creëren voor een gesprek of deelnemen aan een bestaande room. De beschikbare rooms worden getoond op basis van je netwerk. Je zult ook rooms zien als je lid bent van bepaalde groepen, op basis van je eigen interesses. Een room creëren waarin alleen jouw vrienden met elkaar praten, behoort dus ook tot één van de mogelijkheden.
Virtueel je hand opsteken
Binnen de rooms kun je in de eerste instantie niet spreken, tenzij jij de room zelf hebt gecreëerd of als de spreker jou de beurt geeft nadat je virtueel je hand op hebt gestoken. Op deze manier wordt voorkomen dat er te veel mensen door elkaar spreken. Een room kan worden betreed door maximaal 5.000 leden en de beheerder moet je toegang verlenen. Door de weergave van de leden, kun je het vergelijken met een conferentie.
Nadelen van Clubhouse
Als we de balans opmaken, zien we echter dat Clubhouse ook enkele nadelen heeft. De app synchroniseert namelijk al je contacten. Wat hiermee gebeurt, dat mag Joost weten. Meerdere apps doen dit overigens, maar echt fijn is het natuurlijk niet als je op je privacy gesteld bent.
Een ander nadeel is dat de rooms dus gesloten zijn. Door deze beperkte toegankelijkheid biedt het ruimte voor mensen met kwade bedoelingen, zoals het verspreiden van extremisme en discriminatie.
Meer informatie
Als je meer wilt weten over Clubhouse of andere zaken in de digitale wereld, kun je de leerzame Techblog van expert Tjitze lezen.