CO2-Compensatie (Achtergrond)

Het klimaat is de laatste jaren letterlijk en figuurlijk hot. De belangrijkste persoon die ervoor heeft gezorgd dat iedereen het over het milieu heeft is Al Gore. Zijn film 'An incovienent truth' heeft de hele wereld wakker geschud. Hij deed onder andere deze voorspelling over Nederland:

De boodschap van zijn film is dat we met zijn allen teveel CO2, oftewel koolstofdioxide, uitstoten door bijvoorbeeld autorijden en vliegen en daarmee  het klimaat onherstelbaar beschadigen.

Een van de manieren waarop je als consument iets zou kunnen doen aan het milieuprobleem is het compenseren van de CO2 uitstoot die je hebt veroorzaakt door het laten aanplanten van bomen. Zoals we allemaal weten, leveren bomen een positieve bijdrage aan het milieu. Doordat zij de lucht als het ware zuiveren.

Op dit gegeven speelt een tweetal organisaties in, Trees for Travel en Greenseat. Als je een vliegreis maakt, kun je de schadelijke uitstoot die het vliegtuig maakt compenseren door via deze organisaties bomen te laten planten. Dat werkt op deze manier:CompenserenStel je voor je pakt met zijn tweëen het retourvliegtuig naar Costa Rica: dan is jullie aandeel in de totale milieuvervuiling ongeveer 8 ton CO2-uitstoot. Als je dit wilt compenseren, ga je bijvoorbeeld naar de website van Greenseat en vult daar een speciale calculator in. Daaruit blijkt dat je voor 96 euro bomen kunt laten planten om de milieuschade die je hebt veroorzaakt te compenseren. Je kunt ook compenseren bij de vergelijkbare website Trees for Travel. Hier liggen de berekeningen overigens iets anders . Bij hen betaal je voor dezelfde vlucht slechts 81 euro. De CO2-uitstoot is volgens hen 9 ton.Dweilen met de kraan openDe laatste tijd duiken er steeds meer geluiden op dat het systeem helemaal niet zo goed werkt. In de krant stond een interview met het Wereld Natuur Fonds. Zij stelt dat het compenseren van CO2 door het aanplanten van bomen een doekje voor het bloeden is.

Professor Reijnders in Milieukunde aan de Universiteit van Amsterdam heeft tevens zijn bedenkingen bij het aanplanten van bomen. Volgens hem heeft dit geen zin en is het slechts uitstel van executie. Als een boom doodgaat, komt de CO2 gewoon weer in de atmosfeer. En een boom moet lang staan om ook daadwerkelijk te compenseren.Radar rekent het uit

Radar heeft ook gekeken hoeveel er daadwerkelijk wordt besteed aan het planten van bomen ten opzichte van het geld wat een consument besteedt aan compensatie.

Als je voor twee personen je vliegreis naar Costa Rica wilt compenseren kun je dat doen via bijvoorbeeld Trees for Travel. Je betaalt dus 81 euro en Radar is benieuwd hoeveel daarvan bij het milieu terechtkomt. Er gaat eerst al 19 procent BTW vanaf, dan hou je nog 68 euro over.

Vervolgens houdt Trees for Travel ruim 20% in en ze gaan met de overige 54 euro naar de stichting Face, de organisatie die de bomen daadwerkelijk laat planten en daar blijft ook nog eens 31% hangen. Vervolgens moet de organisatie Climate Clearing House alles van een certificaat voorzien en dat kost nog eens 5%. Aan het eind van deze lange keten van organisaties die allemaal hun graantje meepikken blijft er van de 81 euro die de goedwillende consument heeft betaald nog slechts 35 euro over om bomen te planten. Dus er blijft onderweg in totaal ruim 56% aan kosten hangen.

Als je kiest om dit via Greenseat te compenseren, blijft er uiteindelijk van de ingelegde 96 euro slechts 24 euro over om bomen van te planten. Driekwart van het geld komt dus niet terecht bij de bomen.BedrijvenSteeds meer bedrijven springen in op het compenseren van CO2. Zo ook

Daihatsu. Als je bij hen een auto koopt, planten zij 60 bomen voor je om je autorijden te compenseren. Zij doen dit een jaar lang. Echter op hun website staat dat je als klant CO2 klimaat neutraal autorijdt. Dat is niet waar, alleen het eerste jaar rijd je klimaatneutraal met Daihatsu. Daihatsu weet daarnaast niet dat er veel geld blijft hangen. Zij gaan uit van 20% kosten.

Daihatsu is ervan overtuigd dat ze een goed initiatief hebben, toch staan ze open voor kritiek.

Radar heeft een aantal vragen over het compenseren van CO2 door het aanplanten van bomen. Deze heeft Radar gesteld aan Trees For Travel, Greenseat (Klimaatneutraal groep) en Stichting Face. Hieronder vindt u de uitgebreide antwoorden.Antwoorden van TreesfortravelSite van Trees for TravelAntwoorden van Greenseat

Site van Green SeatAntwoorden van Stichting FaceSite van Stichting Face

Na afloop van de uitzending hebben Treesfortravel, Greenseat en Daihatsu Holland een statement afgelegd. Deze kunt u hieronder lezen.Statement GreenseatStatement Treesfortravel

Statement Daihatsu Holland