Compensatie voor ongebruikt abonnement vindt niet iedereen nodig

poll_compensatie_780.jpg

Terwijl je abonnement doorloopt, kun je door de lockdown van veel diensten niet of minder gebruik maken. 44 procent van de door Radar ondervraagde mensen ontvangt compensatie. Die is niet altijd toereikend, maar 1 op de 3 neemt er, gezien de omstandigheden, genoegen mee. Dat veel instanties tijdslots hebben ingevoerd (nog voor de harde lockdown) vinden veel mensen vervelend, al zien velen ook daar het nut wel van in – nu, maar ook voor in de toekomst, op drukke plekken waar wachten voor corona nog de norm was.

Ruim de helft (53%) van ruim 26.000 door Radar ondervraagde mensen komt weleens op plekken, of maakt gebruik van diensten, waar tijdslots zijn (of waren) ingevoerd. Bijvoorbeeld bij de sportschool, musea, pretparken en dierentuinen, maar ook nu nog, bij buitensportplaatsen en in de zorg, bijvoorbeeld bij het bloedprikken. Een meerderheid van 53 procent vindt dat vervelend, al ziet het overgrote gedeelte er wel het nut van in.

Tijdslots ook na corona behouden?

Gevraagd of mensen ook na corona de tijdslots willen behouden, geeft een meerderheid (54%) aan dat niet te willen, voornamelijk omdat ze ergens spontaan naartoe willen kunnen. Een kwart zou het wel willen behouden, en 1 op de 5 (21%) alleen op sommige plekken: Musea worden veel genoemd, bij 'drukbezochte expo's', noemt iemand als voorbeeld. Sommigen vinden het voor de sportschool ook fijn. Veel mensen lichten toe dat het vooral gaat om drukke plekken en plekken waar je anders moet wachten op je beurt.

Ik wil tijdslots behouden bij instanties waar je anders lang moet wachten
 

Compensatie voor je abonnement

Een meerderheid van 82 procent van de mensen die geen of minder gebruik kan maken van een abonnement, vindt dat daar een compensatie tegenover mag staan. Veel mensen zeggen dat alleen nodig te vinden wanneer de situatie lang duurt – maar dat is inmiddels ook het geval. Veel diensten zijn immers sinds de harde lockdown, die op 15 december inging, geheel gesloten.

We hielden daarom deze week, de tweede helft van februari, een aanvullende poll: hoe kijken mensen nu aan tegen hun abonnementen waarvan ze al lange tijd geen of minder gebruik kunnen maken? 665 mensen deden mee aan deze poll. Daarvan krijgt 44 procent compensatie. Voor de grootste groep is dat een verlenging van het abonnement (40%). 21 procent krijgt korting en 11 procent krijgt gratis extraatjes of een upgrade van het abonnement.

28 procent krijgt een andere vorm van compensatie. In de toelichtingen noemen zij een tegoed voor drankjes, een lokaal restaurant, of een online vervanging van wat je normaal krijgt: 'Ik krijg filmpjes en online yogalessen', laat een respondent weten. Niet iedereen is daarover te spreken: 'Hardloop trainingstips kun je overal op internet en YouTube gratis vinden, daar hoef je geen abonnement voor te hebben', zegt iemand.

Ik kan mijn trainingen niet doen zonder apparaten, maar ik steun de sportschoolhouder door mijn abonnement aan te houden.
 

In totaal geeft 46 procent aan de compensatie niet toereikend te vinden. 54 procent is er wel oké mee: 21 procent is gewoon tevreden, en nog eens 33 procent geeft aan dat het niet helemaal voldoet, maar dat zij er gezien de omstandigheden genoegen mee nemen: 'Museumkaart is mede ter ondersteuning van de Nederlandse musea, dus gezien de omstandigheden voldoet het', zegt de een. Iemand ander licht toe: 'Ik betaal nog steeds de volle mep. Anders moet mijn sportschool sluiten en kan ik straks niet meer mijn geliefde sport beoefenen.'

Reserveren maar niet opdagen

Terug naar het grote onderzoek, we vroegen de ruim 26.000 deelnemers ook naar ongebruikte reserveringen, wanneer mensen niet komen opdagen maar wel een plek bezet houden. Wat is een redelijke termijn om een gemaakte reservering af te zeggen? 24 uur van tevoren lijkt de grootste groep (44%) het meest redelijk.

35 procent zou liever geen consequenties verbinden aan een no show: er kan nu eenmaal iets tussenkomen (bijvoorbeeld een verdacht kuchje…). Twee derde vindt dat er wel consequenties aan verbonden mogen worden als iemand niet komt opdagen. Wie zonder afzeggen niet komt, moet een boete, of (een deel van) het toegangsbedrag betalen, vindt 47 procent. Een kwart ziet meer heil in een tijdelijke blokkering van de mogelijkheid om te kunnen reserveren. 1 op de 5 vindt beide bovenstaande opties een passende maatregel.

7 procent tenslotte heeft een aanvullend idee, veelal dat er in ieder geval een eerst keer moet worden gewaarschuwd, voordat er sancties dreigen. Sommigen vinden dat het bij aanspreken moet blijven: 'Zeker niet bestraffen maar afmelden heel eenvoudig maken en goed aangeven waarom het fijn is als mensen dat wel doen', licht een respondent toe. Veel mensen vinden dat het afhankelijk is van de reden: er kan altijd iets gebeuren. Maar je moet dan ook áltijd afzeggen, zeggen anderen, 'ook al is het een uur van tevoren'. 'Er kunnen mensen op de wachtlijst staan', vult iemand anders aan. Een deelnemer stelt voor om 2,50 te rekenen als iemand niet komt opdagen, wat bij een volgend bezoek kan worden verrekend met een bakje koffie.

Over het onderzoek naar tijdslots en compensatie

Dit artikel is gebaseerd op twee onderzoeken: een vragenlijst over tijdslots, die eind 2020 is ingevuld door 26.122 mensen, en een pollvraag die deze week, tussen 16 en 20 februari 2021 is ingevuld door 665 mensen. Wil jij ook je mening laten meetellen? Je kunt je (gratis) aanmelden als panellid, dan nodigen wij je voortaan uit voor onze onderzoeken.