'Consument moet meer pinnen'
Consumenten moeten worden aangezet om vaker af te rekenen met een pinpas of chipknip. Op die manier kunnen de kosten van het betalingsverkeer worden beteugeld. "Een bordje aan de kassa waarop staat 'Pinnen kost 20 cent' helpt niet echt. Dat bordje moet daar weg", zei directeur J. Klopper van De Nederlandsche Bank (DNB) maandag.
Hij deed zijn uitspraken bij de presentatie van een "uniek" onderzoek naar de kosten die banken maken voor het betalingsverkeer, waaronder bijvoorbeeld pintransacties, betaalrekeningen en overboekingen vallen.
Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van de toezichthouder en de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB). Het tweetal wilde onder meer op aandringen van de Consumentenbond berekenen hoeveel de banken jaarlijks toeleggen op het betalingsverkeer.Verlies
Het omvangrijke onderzoek leert dat de banken afgelopen jaar 23 miljoen euro verlies hebben geleden op het betalingsverkeer. "De cijfers leren dat de banken een ongezonde uitgangspositie hebben, omdat ze verlies maken op zo'n belangrijk onderdeel", aldus NVB-directeur H. van der Noordaa.Straf
"Het komt door de ongezonde structuur, waarbij consumenten geen prikkel krijgen om effici