background branding

Consumenten besteden meer aan duurzame voedingsmiddelen

220921 duurzaam eten.jpg

Consumenten kochten vorig jaar meer voedingsmiddelen met een duurzaamheidskeurmerk. Ook het aanbod van duurzame producten stijgt, staat in de Monitor Duurzaam Voedsel van Wageningen University.

In totaal gaven Nederlanders afgelopen jaar 8,2 miljard euro uit aan dier-, mens- en milieuvriendelijke producten, een stijging van 7 procent ten opzichte van 2019. 'Vraag en aanbod van duurzaam voedsel zijn in 2020 ondanks het coronajaar toegenomen. De bestedingen zijn in één jaar met 7 procent gestegen, terwijl de totale bestedingen aan voedsel in Nederland met 9 procent gedaald zijn door de gedeeltelijke sluiting van horeca', aldus de onderzoekers.

In de supermarkten gaven consumenten ruim 20 procent meer uit aan duurzaam voedsel. Speciaalzaken lieten een omzetgroei van 9 procent zien. Duurzame producten zijn voor consumenten herkenbaar door een keurmerk. Het ‘Beter Leven’-keurmerk is het meest verkocht. Gevolgd door de keurmerken ‘Biologisch’ en ‘UTZ Certified’.

Kleine daling biologisch voedsel

In de supermarkten laten onder meer duurzamere aardappelen, groenten en fruit, brood, koek, eieren en zuivel een groei zien van zo'n 30 procent. De toename bij eieren heeft te maken met het verder uitbreiden van het assortiment van 1 ster ‘Beter Leven’-keurmerk voor scharreleieren.

Opvallend is dat de bestedingen aan biologisch voedsel een kleine daling van 1 procent laten zien. 'Er werd vooral minder biologische vis gekocht: een daling van 34 procent', aldus de universiteit. 

Vorig jaar was 19 procent van de totale supermarktomzet aan voeding duurzaam. Dat is bijna een vijfde meer dan in 2019. In 2013 was dit nog 8 procent van de supermarktomzet.

Nederlanders aten vaker thuis

Door de sluiting van de horeca aten Nederlanders noodgedwongen vaker thuis. Daardoor stegen de uitgaven in de supermarkt aan duurzame diepvries- en kant-en-klaarmaaltijden in 2020 met ruim de helft. De omzet van niet-duurzame varianten steeg met slechts 3 procent. Er werd 56 procent meer gespendeerd aan duurzame conserven, diepvriesgroenten en -fruit.

Ook de thuisconsumptie van duurzame koffie en thee steeg vorig jaar, met ruim een derde. Er was geen sprake van omzetgroei van niet-duurzame koffie en thee.

Alleen voedingsmiddelen met onafhankelijke controle

Het CBS definieert duurzaam voedsel als eten en drinken "waarbij tijdens de productie en verwerking meer rekening is gehouden met milieu, dierenwelzijn en/of sociale aspecten dan wettelijk verplicht is". De producten moeten door de consument als duurzaam kunnen worden herkend. Daarom heeft het CBS alleen voedingsmiddelen meegenomen met een keurmerk met onafhankelijke controle.

De Monitor wordt jaarlijks samengesteld door Wageningen University & Research, in opdracht van het ministerie van Economische Zaken

Bron: ANP