Consumentenbond eist compensatie voor gedupeerden Ryanair
De Consumentenbond eist in een brief aan Ryanair compensatie voor gedupeerden en concrete maatregelen om vluchtproblemen te voorkomen. Ook roept de vereniging Ryanair op om de Nederlandse wetgeving na te leven op het gebied van klantenservice.
Volgens de vereniging zijn klanten de dupe van gebrekkige bedrijfsvoering van het Ierse bedrijf. Door onophoudend gedoe met het personeel komen veel consumenten niet of veel te laat op bestemming. In 2017 en 2018 werden hierdoor al duizenden vluchten vertraagd of geschrapt. Ondanks een Europese verplichting, compenseert Ryanair zelden. Bij claimorganisatie EU Claim en bij de Consumentenbond wachten nog ruim 5000 claims op afhandeling.
'Ryanair heeft lak aan alles'
Voor Bart Combée, directeur van de Consumentenbond, is de maat vol: 'Ryanair stond al niet bekend als meest klantvriendelijke luchtvaartmaatschappij, maar de afgelopen tijd maken ze het wel heel erg bont.'
Eerder bleek uit onderzoek van de Consumentenbond dat Ryanair geld vraagt aan klanten die de klantenservice bellen. Volgens de Nederlandse wet is dit niet toegestaan. 'Ryanair heeft lak aan alles, zo lijkt het. En daarom willen we nu met hen in gesprek. Wij willen de belofte dat ze consumentenrechten serieus nemen en zich klantvriendelijker gaan gedragen', vertelt Combée.
Bron: Consumentenbond