Consumentenbond luidt noodklok om datahandel door apps als Tinder en Grindr

Het blijkt veelvuldig voor te komen dat apps persoonlijke gegevens van gebruikers illegaal doorverkopen aan commerciële partijen, stelt de Consumentenbond. De bond doet samen met 23 andere internationale consumentenorganisaties een oproep aan de autoriteiten om in actie te komen.
De Consumentenbond baseert zich op een onderzoek van de Noorse consumentenbond naar privacyschendingen van gratis apps. De Noorse bond bekeek tien populaire apps, waaronder datingapps Tinder en Grindr, en kwam tot de conclusie dat alle onderzochte applicaties ongeoorloofd gebruikersgegevens doorverkopen. Gebruikers worden hier onvoldoende over geïnformeerd of worden niet om toestemming gevraagd. Ook is er geen mogelijkheid om te weigeren dat de apps je gegevens delen.
Zo voorkom je dat je persoonsgegevens worden gedeeld
Gevoelige gegevens
De Consumentenbond stelt dat het niet gaat om zomaar wat gegevens. Gebruikers van datingapps als Tinder en Grindr vullen gegevens in over hun leeftijd, geslacht, locatie en seksuele voorkeur. Je kunt je voorstellen dat gebruikers deze gegevens liever niet aan de grote klok hangen, terwijl de apps de data wel ongevraagd doorverkopen aan datahandelaren. De Consumentenbond noemt ook Datingapp OKCupid, die zelfs gegevens over eventueel drugsgebruik verzamelt en verkoopt.
Een ander voorbeeld van apps die data delen, zijn menstruatie-apps. Vrouwen gebruiken dit soort apps om hun menstruatiecyclus bij te houden, waarbij ze gegevens invoeren over hun seksuele activiteit, het al dan niet gebruiken van voorbehoedsmiddelen en of ze zwanger willen worden. Radar schreef eerder een artikel over de privacyinbreuk van menstruatiecyclus-apps.
Oproep aan Tweede Kamer en AP
De Consumentenbond roept de Autoriteit Persoonsgegevens en de Tweede Kamer op om in actie te komen. 'Politiek ingrijpen is hard nodig. Het Noorse onderzoek toont aan dat consumenten de controle over hun data steeds meer kwijtraken', zegt Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond. Ze stelt dat consumenten hierdoor heel specifiek gerichte advertenties voorgeschoteld kunnen krijgen. 'Maar die data kan ook nog eens in verkeerde handen terecht komen en dan bestaat het risico op bijvoorbeeld discriminatie of manipulatie', vreest Molenaar.