background branding

Consumentenbond start petitie tegen abonnement Facebook en Instagram

Facebook.jpg

De Consumentenbond en negentien andere Europese consumentenorganisaties hebben een klacht ingediend tegen Meta, het moederbedrijf van Facebook en Instagram. Ze vinden de keuze tussen een gratis of betaalde variant van Instagram en Facebook misleidend, oneerlijk en agressief. 

Abonnement Meta

Sinds begin deze maand krijg je een keuze als je Instagram of Facebook opent: je blijft de app gratis gebruiken met advertenties of je sluit een abonnement van 12,99 euro per maand af. 

Sluit je het abonnement af? Dan krijg je geen advertenties meer te zien. Ook worden je persoonsgegevens zoals je leeftijd of hobby’s niet meer gebruikt voor advertentiedoeleinden.

Lees verder: Instagram en Facebook vragen je abonnement af te sluiten: dit is waarom

Keuze is misleidend

Volgens de Consumentenbond is deze keuze misleidend. Als je kiest voor de gratis variant, betaal je namelijk in feite met je gegevens. Er zijn volgens de Consumentenbond duidelijke gerechtelijke uitspraken die zeggen dat deze vorm van gegevensverwerking ook een vorm van betaling is. 

“Daarnaast doet Meta alsof de gegevens van consumenten in de betaalde variant niet gebruikt worden, maar dat is ook niet waar. Meta verzamelt van die gebruikers nog steeds gegevens, maar het bedrijf zegt niet waar het die gegevens voor gebruikt”, aldus Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond. 

Keuze is agressief en oneerlijk

Bovendien vindt de Consumentenbond de manier waarop je tot een keuze gedwongen wordt oneerlijk en agressief. Kies je niet? Dan krijg je namelijk geen toegang meer tot Facebook en Instagram. Op die manier wordt je gedwongen om een keuze te maken. 

Consumentenbond start petitie

De Consumentenbond heeft samen met negentien andere Europese consumentenorganisaties een klacht ingediend bij de Consumer Protection Cooperation. Dat is het Europese samenwerkingsverband voor toezichthouders op het gebied van consumentenrecht. 

Daarnaast roept de Consumentenbond consumenten op hun stem te laten horen tegen deze oneerlijke keuze van Meta door hun petitie te ondertekenen. Dat kan hier.