Consumentenbond: 'Veel missers in thuiszorg'

Medewerkers in de thuiszorg melden fouten niet, beperkten ouderen onnodig in hun vrijheid en gaan slordig om met medicatie.

Dit beeld schetst de Consumentenbond op basis van 65 rapporten van de Inspectie van de Gezondheidszorg (IGZ) vanaf 2012, schrijft dagblad Trouw.Vergeefs alarm

De inspectie maakte bijvoorbeeld melding van een vrouw met suikerziekte die na een val op haar alarmknop drukte. Ze zat klem onder de bank en kon niet opendoen. Na twee dagen werd ze bevrijd, maar overleed. De betrokken zorgorganisatie is inmiddels failliet. Volgens de Consumentenbond is het niet altijd helder wat een medewerker moet doen als een cliënt niet opneemt, en de deur niet opendoet.

Inspectie: 'Niet representatief'


Inspectie: 'Niet representatief'

De inspectie noemt het onderzoek niet representatief voor de hele sector. Omdat ze vaak afgaan op een melding, geven hun rapporten slechts een overzicht van de rotte appels, aldus een woordvoerder.

Bron: ANP MediaWatch / Trouw